Podcastin sudenkuopat: Vältä näitä podcastia tehdessäsi

Tietyt asiat voivat ajaa lupaavankin podcastin karille. Paljastamme kuusi sudenkuoppaa, jotta sinun ei tarvitse oppia niitä kantapään kautta.

Kuusi yleistä mokaa podcastin teossa – ja kuinka voit välttää ne

Kaikkea ei voi osata ja konkaritkin tekevät virheitä. On kuitenkin olemassa virheitä, jotka voivat ajaa lupaavankin podcastin karille heti alkuun. Paljastamme kuusi sudenkuoppaa, jotta sinun ei tarvitse oppia niitä kantapään kautta. 

  1. Audion huono laatu
  2. Julkaisu väärillä alustoilla
  3. Markkinointi pielessä
  4. Kömpelö hostaus tai tuntemattomat vieraat
  5. Liian lyhyet jaksot ja tuotantokaudet
  6. Aloituksen lykkääminen

1. Audion huono laatu

Tämä on varma keino karkottaa kuuntelijat. Podcastien määrä kasvaa koko ajan, joten kilpailu kovenee myös. Huonolaatuiset, hankalasti kuunneltavat podcastit karsiutuvat nopeasti joukosta.

Tunnista ja hiljennä äänityshuoneet kaiut ja häiritsevä taustameteli. Se voi tarkoittaa esimerkiksi äänitysverhon asentamista keittiöön, jotta jääkaapin hurina ei kuulu nauhalle asti. Lue lisää ammattilaisen vinkeistä podcastin äänittämiseen.

Investoi äänityslaitteisiisi. Mieti mikrofonia valitessasi, millaisia ominaisuuksia siltä vaaditaan. Tarvitsetko mikin, joka nappaa mahdollisimman vähän taustahälyä? Haastatteletko vieraita? Oikeanlainen audiotekniikka parantaa podcastisi äänen laatua huomattavasti.

2. Julkaisu väärillä alustoilla

Mitä järkeä on tehdä laadukasta podcastia, jos sitä ei voi kuunnella? Alustojen suosioon vaikuttavat käyttömukavuus ja soveltuvuus eri laitteille. Tiesitkö, että Suomessa 81% podcasteista kuunnellaan älypuhelimella?

Suosituimmat podcastien kuuntelualustat meillä ovat YleAreena, Supla, Android-sovellukset ja Spotify. Podcasteja kuunnellaan myös blogeista ja verkkosivuilta, Applen Podcastit -sovelluksesta, Soundcloudista, iTunesista sekä Radioplaysta.

3. Markkinointi pielessä

Podcastin markkinointiin tarvittava aika- ja rahamäärä voi yllättää. Markkinointi on kuitenkin tärkeä sijoituskohde, sillä ilman sitä podcast ei tavoita kuulijoita. 

Tehokkain tapa saada lisää kuulijoita on kuuntelualustan sisäinen markkinointi, eli podcastisi mainostaminen toisen podcastin alussa. Nuori yleisö löytää podcastinsa yleisimmin sosiaalisesta mediasta.

Huomattava podcastisi markkinoija on myös tyytyväinen vieras. Ammattitaitoinen host saa haastateltavat tuntemaan olonsa tervetulleiksi, ja tunnelma välittyy niin kuulijoille kuin haastateltavan omiin julkaisuihinkin.

4. Kömpelö hostaus tai tuntemattomat vieraat

Podcastissa hostin huono valmistautuminen antaa vieraalle epäasiallisen vaikutelman, ja tunnelma välittyy kyllä kuulijallekin. Podcastin isännän tai emännän rooli vaatii sosiaalisia taitoja ja haastateltavan taustatietojen tarkkaa tuntemusta. Hostin tehtävä on esitellä vieras ja saada hänet tuntemaan olonsa tervetulleeksi. Ammattitaitoinen host osaa pitää keskustelun aiheissa, jotka kiinnostavat kuulijakuntaa.

Muista myös, että tyytyväinen vieras tulee todennäköisesti mielellään takaisin ja tuo tullessaan uusia kuuntelijoita, vieraita ja arvokasta sisältöä podcastillesi!

5. Liian lyhyet jaksot ja tuotantokaudet

Yleisön rakentaminen on pitkäjännitteistä työtä, joka kestää kuukausia. Kuuntelumäärissä on havaittavissa selvää nousua vasta muutamien jaksojen julkaisun jälkeen. Tyypillisesti kärsimättömät uusien podcastien luojat luovuttavat viimeistääm seitsemännessä jaksossa, jos nousua ei vielä näy.

Kuuntelijat vierastavat sekä liian lyhyitä että liian pitkiä jaksoja. Ideaalikesto podcastille on 3035 minuuttia. Myös tuotantokauden pituudella on merkitystä. Kuuntelija kuuntelee vähintään puolet tuotantokauden jaksoista, ja jopa 80 % kuuntelijoista kuuntelee jaksot loppuun saakka. Riittävä määrä jaksoja tuotantokaudessa tarkoittaa suurempia kuuntelijalukuja. Hyvä määrä jaksoja per kausi on esimerkiksi kahdeksan kappaletta.

6. Aloituksen lykkääminen

Sekaan vain! Voit lukea podcasteista tuntikaupalla ja valmistautua loputtomiin, mutta todeksi oman podcastin saat vain teoilla. Saatat kuvitella, että podcasteja on jo tarpeeksi ja joku varmasti puhuu jo sinunkin aiheestasi. Podcastien suosio kuitenkin kasvaa koko ajan, ja uudet kuuntelijat tarkoittavat kysynnän kasvua. Ja saattaa olla, että aiheestasi on jo olemassa podcast, mutta sinun on mahdollista muotoilla oma tuotantosi paremmaksi.

Ota yhteyttä niin suunnitellaan yhdessä, miltä sinun podcastisi voisi kuulostaa!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.