Podcastin tekeminen – näin teemme hittipodin

Mikki auki ja jorisemaan – se on yleisin käsitys podcastin tekemisestä. Tiedämme, että podcastin tekeminen ei ole niin yksinkertaista. Tässä kirjoituksessa esittelemme hittipodireseptimme.

Lei­vom­me hit­ti­po­de­ja re­sep­til­lä, jon­ka ai­nek­sis­ta ja työ­vai­heis­ta em­me tin­gi. Aloi­tam­me pod­cas­tin te­ke­mi­sen huo­lel­li­sel­la kon­sep­ti­suun­nit­te­lul­la: sel­vi­täm­me asiak­kaam­me ta­voit­teet se­kä koh­dey­lei­sön ja muovaamme niiden ympärille konseptin, joka puhuttelee juuri kyseistä yleisöä.

Huo­lel­li­sen suun­nit­te­lun an­sios­ta voim­me ää­ni­tys­vai­hees­sa kes­kit­tyä laa­duk­kaa­seen tek­ni­seen to­teu­tuk­seen. Ää­ni­te­tyt kes­kus­te­lut lit­te­roi­daan, min­kä jäl­keen ne käy­vät vie­lä kä­si­kir­joit­ta­jan työ­pöy­däl­lä. Siel­tä ne jat­ka­vat mat­kaan­sa leik­kauk­seen. Sa­mal­la ne maus­te­taan aja­tuk­sel­la va­li­tul­la mu­sii­kil­la.

Tie­däm­me kui­ten­kin, et­tä hit­ti­po­din lei­von­taan ei rii­tä pelk­kä laa­du­kas tuo­tan­to­jäl­ki. Hy­vä­kin tai­ki­na voi läs­säh­tää il­man sen huo­lel­lis­ta ko­hot­ta­mis­ta. Meil­lä tai­ki­na ko­ho­te­taan huo­lel­la va­li­tuil­la hos­teil­la. Lo­puk­si pa­nos­tam­me uni­tuo­reen pod­cas­tin tar­joi­luun – kun pöy­tä on täyn­nä toi­nen tois­taan her­kul­li­sem­man nä­köi­siä kak­ku­ja, on jo­ten­kin ero­tut­ta­va jou­kos­ta. Jot­ta pod­cas­tiin tar­tu­taan, si­tä on mark­ki­noi­ta­va.

Tehokas vaikuttajamarkkinointi vaatii huippuhostin

Laa­du­kas tuo­tan­to­jäl­ki­kään ei kui­ten­kaan yk­sin rii­tä huippu podcastin tekemiseen. Podcast muodossa toteutetun vaikuttajamarkkinoinnin me­nes­tyk­sen kan­nal­ta oleel­lis­ta on, et­tä pod­cas­tin host, eli isän­tä tai emän­tä, on tun­net­tu ja hy­vä. Hä­nen ei tar­vit­se ol­la maam­me suu­rin jul­ki­mo, mut­ta hä­nel­lä on ol­ta­va mie­li­pi­de­vai­kut­ta­jan ase­ma juu­ri ta­voi­tel­lun koh­de­ryh­män kes­kuu­des­sa.

Esimerkiksi Danske Bankille tuottamassamme Taloudellinen mielenrauha -podcastissa toisena hostina kuullaan sijoitusbloggari Jasmin Hamidia. Hänen seu­raa­jis­taan iso osa on kiin­nos­tu­nut juu­ri Ta­lou­del­li­nen mie­len­rauha -pod­cas­tin tee­mois­ta. Ha­mid luot­sa­si pod­cas­tia yh­des­sä Dans­ke Ban­kin si­joi­tu­sa­sian­tun­ti­ja Kai­sa Ki­vi­pel­lon kans­sa, ja suo­ma­lai­set ovat kuun­nel­leet hei­tä jo yli sa­ta­tu­hat­ta ker­taa.

Hos­tien ta­paan myös pod­cas­tin vie­rail­la on hy­vä ol­la ai­hees­ta kiin­nos­tu­nut seu­raa­ja­kun­ta. Hos­tit ja vie­raat voi­vat kään­tää jo­pa kym­me­niä pro­sent­te­ja omis­ta seu­raa­jis­taan pod­cas­tin kuun­te­li­joik­si.

Pod­cast ei markkinoi itseään

Pod­cas­tin te­ke­mi­nen me­nes­tyk­sek­kääk­si vaa­tii myös on­nis­tu­nut­ta ja ak­tii­vis­ta mark­ki­noin­tia. Mo­ni pod­cast-te­ki­jä yl­lät­tyy sii­tä, et­tä pod­cas­tin mark­ki­noin­tiin pi­tää yli­pää­tään pa­nos­taa reilusti ai­kaa – ja ra­haa­kin. Pod­cast ei ta­voi­ta kuu­li­joi­ta, jos si­tä ei mark­ki­noi­da. Yleen­sä te­hok­kaim­min suo­raan kuu­li­ja­mää­rän kas­vuun vai­kut­taa kuun­te­lua­lus­tan si­säi­nen mark­ki­noin­ti, eli oman pod­cas­tin mai­nos­ta­mi­nen toi­sen pod­cas­tin alus­sa.

Myös so­siaa­li­sen me­dian mark­ki­noin­nil­la on vai­ku­tus­ta kuu­li­ja­mää­rään, mut­ta suo­raan kuun­te­li­ja­lu­vuik­si so­me­mark­ki­noin­ti kon­ver­toi­tuu yl­lät­tä­vän hei­kos­ti. Toisaalta RadioMedian Podcast, podcast -tutkimuksessa (2018) 40 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta ker­toi löy­tä­vän­sä uu­sia pod­cas­te­ja ni­me­no­maan so­siaa­li­ses­ta me­dias­ta. Lu­ku oli toi­sek­si kor­kein: suu­rin osa – 42 pro­sent­tia – vas­taa­jis­ta ker­toi löy­tä­vän­sä uu­sia pod­cas­te­ja kuun­te­lua­lus­toil­ta, ku­ten Spo­ti­fys­ta tai Sup­las­ta.

So­me­mai­nok­sis­ta ei siis yleen­sä kli­ka­ta suo­raan pod­cas­tiin, mut­ta ne jät­tä­vät mer­kit­tä­vän muis­ti­jäl­jen po­ten­tiaa­li­seen kuu­li­jaan, jo­ka saat­taa myö­hem­min et­siä ky­sei­sen pod­cas­tin kuun­nel­lak­seen si­tä.

So­siaa­li­sen me­dian ja vai­kut­ta­jien ar­voa pod­cas­tin mark­ki­noin­nil­le ei pi­dä vä­hä­tel­lä. Pod­cas­tin hos­tin ja vie­rai­den omat so­me­jul­kai­sut voi­vat jois­sain ta­pauk­sis­sa vai­kut­taa jo­pa sel­keäm­min suo­raan kuun­te­li­ja­mää­riin kuin mi­kään muu mark­ki­noin­ti­toi­men­pi­de.

Jos haluat oppia lisää podcastien kulutuksesta, aloita lataamalla oppaamme podcastien kuuntelijaprofiileista (alla).

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.