Näin hyödynnät kaupallista yhteistyötä podcastissasi

Kaupallinen yhteistyö hyödyttää kaikkia osapuolia – podcastin tekijää, yhteistyökumppania sekä erityisesti kuulijoita.

Wednesday, 1. June, 2022
Tuuli
podcast kaupallinen yhteistyö

Menestyksekkäät harrastajapodit saavat yleensä alkunsa intohimosta jotakin tiettyä aihetta kohtaan. Hyvä podcast kerää kuulijoikseen samasta aiheesta kiinnostunutta kansaa, ja sponsorien tuominen mukaan podcastiin saattaa tuntua vieraalta – jopa kuulijoiden huijaamiselta.

Sponsorisopimukset kuitenkin hyödyttävät kaikkia osapuolia – myös kuulijoita.

Olemme keränneet tähän blogikirjoitukseen muutaman seikan, jotka kannattaa pitää mielessä kaupallista yhteistyötä harkitessa tai tehtäessä.

1. Valitse podcastillesi sopiva kaupallinen yhteistyökumppani

Parhaaseen tulokseen pääset, kun valitset samalla tai läheisellä alalla olevia tahoja yhteistyökumppaniksi.

Jos podcastisi käsittelee leivontaa ja ruuanlaittoa, kannattaa sponsoriksi todennäköisemmin valita keittiövälinevalmistaja kuin urheiluvaatekauppa.

Esimerkiksi jos leivonta-aiheisessa podcastissa puhut valmistajan kanssa tekemäsi sopimuksen mukaisesti uudenlaisista koristeluvälineistä, joilla olet itse päässyt hyviin tuloksiin, se varmasti kiinnostaa kuulijoitasi. He haluavat tietää, mitä välineitä olet käyttänyt ja mistä niitä saisi omaan käyttöön.

Mikäli taas teet podcastia vaikkapa vanhoista autoista, jokin autokauppa tai esimerkiksi autopurkamo saattaisi mieluusti ryhtyä kanssasi yhteistyöhön. Moni kuulijoistasi olisi varmasti kiinnostunut tietämään, mistä kaikkialta voi ostaa menneiden vuosikymmenten varaosia.

2. Sponsorien avulla podcast kehittyy

Tärkeää kaupallisissa yhteistöissä on se, että podcastin tekijä saa kuluja katettua ja aikaa jää podcastin kehittämiseen.

Kaupallisista yhteistöistä saatavat rahat voidaan käyttää esimerkiksi uusien välineiden hankintaan – ja yhteistyöt mahdollistavat sen, että sisältöön voidaan panostaa. Kun podcastin budjetti kasvaa, jää aikaa sisällön kehittämiselle ja vieraiksi saadaan houkuteltua entistä kiinnostavampia nimiä.

3. Kaupallinen yhteistyö tuo myös uusia kuulijoita

Kun sinulla on podcastissasi kaupallinen yhteistyökumppani, mahdollisimman suuren kuuntelijayleisön saavuttaminen on molempien etu. Siksi myös yhteistyökumppani todennäköisesti markkinoi podcastiasi – ainakin omaa jaksoaan – myös omissa kanavissaan.

Nykyään kaupallisuus nähdään podcast-markkinoilla myös jonkinlaisena vedenjakajana. Kun podcastilla on kaupallisia yhteistyökumppaneita, sen tekeminen on selvästi enemmän kuin pelkkä satunnainen harrastus – ja siksi sen sanoma on helpompi ottaa tosissaan ja se kiinnostaa kuulijoita entistä enemmän.

4. Kaupallinen yhteistyö on verkostoitumisen alku

Verkostoitumisesta puhutaan paljon – ja podcast-alallakin sen tärkeys näkyy. Mitä enemmän hyviä ja luotettavia tekijöitä verkostossasi on, sitä helpommin esimerkiksi saat podcastiisi mielenkiintoisia vieraita niin halutessasi.

Kun ryhdyt yhteistyöhön kaupallisen tahon kanssa, on mahdollista ja jopa todennäköistä, että sana podcastistasi lähtee kiertämään uusissa ympyröissä. Kenties tuntemattomatkin yritykset lähestyvät seuraavaksi sinua ja ehdottavat yhteistyötä kanssasi.

Mistä kaupallisia yhteistyökumppaneita löytyy?

Sponsoreita ja kumppaneita voi etsiä itse esimerkiksi ottamalla yhteyttä yrityksiin, jotka toimivat podcastisi kuuntelijoita kiinnostavalla alalla. Siihen kuitenkin menee aikaa – jonka voisit käyttää myös podcastisi parantamiseen ja sisällön suunnitteluun.

Aikaa ja vaivaa säästääksesi voit kääntyä myös Suomen Podcastmedian puoleen. Yhdistämme koko ajan podcasteista kiinnostuneita asiakkaitamme laadukkaiden podcastien tekijöihin.

Ota yhteyttä Suomen Podcastmediaan!

Kommentit
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Mistä menestyvä podcast rakentuu?
Lataa ilmainen oppaamme hyvän podcastin anatomiasta.
Lataa opas täältä. Ei kiitos