Radiodays 2023: Optimaalisen podcastin rakenne

Millaisista palikoista koostuu optimaalisen podcastin rakenne? Vastauksen aina ajankohtaiseen kysymykseen saamme alan sisäpiirin viimeisimmistä havainnoista, suoraan Prahassa järjestetystä Radiodays 2023 -konferenssista, jossa Podcastmedian toimitusjohtaja Juhani Pajunen kävi maaliskuun lopulla. Nämä opit hän toi mukanaan.

Kävin Radiodays-konferenssissa Prahassa maaliskuun lopulla. Alan yleisten kuulumisten ja lukujen lisäksi monessa puheenvuorossa analysoitiin, millainen on optimaalisen podcastin rakenne viimeisimpien tietojen valossa. Tässä blogissa haluan jakaa teille konferenssin asiantuntijoiden puheenvuoroista mukaan ottamani opit. Näistä palikoista optimaalinen podcast koostuu!

Optimaalisen podcastin rakenne ei tietenkään noudata aina samaa käsikirjoitusta. Puheenvuoroissa muistutettiinkin, että perinteisen studiokeskustelu-muotoisen podin lisäksi nykyään löytyy laaja kirjo menestyneitä podcast-formaatteja. On fiktiivistä audiodraamaa, audiodokumenttia, tutkimusmatkoja erilaisiin aiheisiin ja monenlaisia muita formaatteja – kuten Storytelin suosituimmat podcastitkin näyttävät.

Olipa podcastin muoto mikä tahansa, tiivistyi menestyspodin resepti lukuisissa puheenvuoroissa kuitenkin kahteen kohtaan: kuuntelijan ongelman huomioimiseen heti podin alussa ja ensimmäisten sekuntien sitouttavuuteen.

Lue myös: Podcast-mittaaminen: älä tuijota vain kuuntelukertoja, kuunteluminuutit ovat todellinen mittari menestyksestä

Menestyvän podcastin rakenne

1. Vastaa kysymykseen “miksi?” ensimmäisen minuutin aikana

Kun lähdet miettimään podcastisi rakennetta, kysy itseltäsi ensin “miksi?”: Miksi podcast tehdään? Minkä kuulijan ongelman podcastisi ratkaisee? Miksi kuuntelijan tulisi kuunnella juuri tämä podcast? Monen asiantuntijan mielestä tämä on kaikista tärkein kysymys, jopa itse aihetta eli “mitä?” merkittävämpi.

Rakennetta ajatellen vastaus tähän “miksi?”-kysymykseen pitäisi antaa podisi ensimmäisen minuutin aikana. Sinun ei tietenkään tarvitse välttämättä aina kirjaimellisesti todeta, että ”tämä podcast ratkaisee ongelman x”. Anna kuitenkin kuulijalle heti alussa hyvä syy podisi kuuntelemiseen.

Lue myös: Mikä on paras podcastin pituus?

2. Koukuta kuulija ensimmäisten 15 sekunnin aikana

Etelä-Tanskan yliopiston tohtori Lene Heiselberg osoitti puheenvuorossaan vakuuttavasti, miten striimausmaailmassa ensimmäiset sekunnit ovat ratkaisevia – onhan stoppia niin helppo painaa.

Lene havainnollisti nykykuulijoiden kärsimättömyyttä sillä, miten esimerkiksi musiikkikappaleiden rakenteessa on striimauksen myötä tapahtunut suuri muutos viimeisen 20–30 vuoden aikana. Vaihtoehtojen määrän kasvaessa kappaleiden on täytynyt alkaa kilpailla kuuntelijoista tuomalla tarttuvimman säkeistön eli kertosäkeen yhä aiempaan kohtaan kappaletta. Kertosäkeistöt alkavatkin nykyään yhä aiemmin, jotta kuulija saadaan koukutettua.

Myös podcasteihin pätee sama sääntö: ensimmäiset 15 sekuntia ovat ratkaisevat siinä, jatkaako kuuntelija podcastisi kuuntelua. Suomen Podcastmediassa olemme havainneet, että suurin pudotus kuulijamäärissä tapahtuu juuri ensimmäisen minuutin aikana. Siksi perinteisen draaman kaari kannattaakin podcasteissa rikkoa: älä lähde liikkeelle tarinan pohjustamisella vaan tuo vetävin sisältö aivan jakson alkuun – sen jälkeen voidaan siirtyä pohjustukseen.

Podcast-kuulumisiin!

Juhani Pajunen

Suomen Podcastmedia toteuttaa podcasteja, joista on aitoa bisneshyötyä. Kun haluat sitouttaa kohderyhmäsi ja luoda lojaalin suhteen yleisöösi, ota meihin yhteyttä! Valjastamme podcastit kanssasi vaikuttavaksi osaksi markkinointiasi.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.