Kuinka käy, kun podcast otetaan käyttöön yrityksen sisäisessä viestinnässä?

Sisäinen viestintä on kokonaisuus, johon ei välttämättä meillä Suomessa osata vielä laajasti yhdistää podcastia. Amerikkalainen markkinointia käsittelevä uutissivusto Marketing Brew kuitenkin arvioi lokakuun artikkelissaan, että yhä useammalla yrityksellä saattaa tulevaisuudessa olla oma yrityksen sisäinen podcastinsa. Mistä on kyse ja kuinka käy, kun podcast otetaan käyttöön sisäisessä viestinnässä?

Podcast toimii sisäisessä viestinnässä erityisesti etätyöntekijöiden tavoittamisessa

Kun etätyönteko vakiintui työpaikolla pandemian takia, alettiin kuumeisesti etsiä uusia työnteon tapoja. Myös sisäinen viestintä on ollut mullistusten keskellä, sillä etätyötä tekevien tavoittamisen huomattiin vaativan luovuutta. Toimitusjohtajan tai sisäisen viestinnän lähettämät pitkät mailit on kiireessä niin kovin helppo ohittaa, että tilalle tarvittiin jotain muuta. Yksi toimiva keino on podcast!

Marketing Brewn artikkelissa kerrotaan, että esimerkiksi Woltin ostanut DoorDash tuotti tähän tarpeeseen 9-osaisen yrityksen sisäisen podcast-sarjan, jolla haluttiin tuoda etänä työskentelevä työyhteisö yhteisen asian ääreen digitaalisin keinoin. Tiedon vastaanottamisesta haluttiin tehdä arkeen helposti integroitavaa.

Mitä vaikeampaa jonkin asian tekeminen on, sitä helpommin se jää. Siksi DoorDash halusi tarjota työntekijöille mahdollisuuden laittaa podcast pyörimään esimerkiksi koiraa ulkoiluttaessa tai kauppassakäynnin ajaksi sen sijaan, että työntekijät joutuisivat keskittymään pitkän kuivakan tekstin lukemiseen. 

Lue myös: Case Pohjolan Voima – Kustannustehokkainta sisältömarkkinointia Sähkö tulee töpselistä -podcastilla

Sisäinen podcast laajentaa työntekijän ymmärrystä omasta työpaikastaan

Podcastin tarjoaminen sisäisen viestinnän vaihtoehdoksi kunnioittaa myös erilaisia aikatauluja ja tapoja omaksua tietoa. Kun työyhteisön aikataulut menevät ristiin, voidaan podcast kuunnella juuri silloin, kun työntekijälle itselleen sopii. Syitä ottaa podcast sisäisessä viestinnässä käyttöön ovat muun muassa tiedottaminen, yrityksen inklusiivisuuden kasvattaminen sekä perehdyttäminen.

Podcastin sisäisessä viestinnässä on ottanut meillä Suomessa käyttöön esimerkiksi vakuutusyhtiö If. Pikakahvit-podcast lähti sisäisen viestinnän Emilia Laurilan ja Eeva Norroksen pohdinnasta, kuinka tuoda esille Ifin kulttuuria sekä sitä, miten ihmiset kokevat Ifin. Idea sai tukea johdolta, ja sittemmin se palkittiin kunniamaininnalla ProComin Oma Media -kilpailussa, jossa tuomaroi myös Suomen Podcastmedian oma Juhani Pajunen.

Palaute podille on ollut positiivista. Sitä esimerkiksi pidettiin sisäisen viestinnän kivoimpana osana! Erityisen suosittu podcastin osa oli Perheet Ifissä -niminen jakso, jossa äänessä olivat yrityksessä työskentelevät äiti ja lapsi. Podia myös kehitettiin palautteen pohjalta ja se toimii vuorovaikutuksessa yleisönsä kanssa, eli siitä on tullut koko työyhteisön yhteinen media. Podissa on käsitelty lisäksi esimerkiksi johtajuuden teemoja, ajankohtaisia asioita sekä vakuutuskorvausten tarinoita. 

Lue myös: Miten yrityspodcastin aihe kannattaa valita?

Sisäinen podcast vaatii sisäistä markkinointia

Mikä ihmeen sisäinen markkinointi? No, kuten me Suomen Podcastmediassa olemme usein korostaneet, harva podi löytää kuulijansa itsenäisesti. Sama sääntö pätee myös sisäiseen podcastiin: sitä täytyy aktiivisesti tarjota yrityksen työntekijöille.

Ifin podi nousikin työntekijöiden suosikiksi kekseliään mainonnan ansiosta: podcastiin ohjaava qr-koodi asetettiin esimerkiksi pöytäständeille, joista ne oli vaikea ohittaa.

Lue myös: Miten yleisö löytää podcastin?

Suomen Podcastmedia toteuttaa podcasteja, joista on aitoa bisneshyötyä. Kun haluat sitouttaa kohderyhmäsi ja luoda lojaalin suhteen yleisöösi, ota meihin yhteyttä! Valjastamme podcastit kanssasi vaikuttavaksi osaksi markkinointiasi.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.