Brändipodcast on tutkitusti toimiva formaatti – yleisön suosio aivan julkkispodien kannoilla

Nyt tämäkin on selvitetty: brändipodcastit ovat lähes yhtä suosittuja kuin julkkisten podcastit! Podcasteja kannattaa siis rohkeasti hyödyntää brändin tunnettuuden lisääjinä. Katso, mitä muuta laajan selvityksen luvut kertovat!

Brändipodcastit eivät juuri häviä suosiossa ei-kaupallisille podcasteille

Podcast-toimijoille koulutuksellista sisältöä, uutisia ja ohjausta tarjoava amerikkalainen Sounds Profitable selvitti, miten yleisö suhtautuu brändipodeihin eli podcasteihin, jotka on tehty osana yritysten markkinointia. Tulokset yllättivät: podcast yhdistettynä myös kaupalliseen brändiin kiinnostaa suurta osaa kuuntelijoista!

Selvitys tehtiin touko- ja kesäkuussa 2023, ja siihen haastateltiin 2 400 amerikkalaista. Otos painotettiin vastaamaan USA:n väestöä. Selvityksen päähavainto on, että brändipodcastit eivät kovin paljon jää taakse kiinnostavuudessa ei-kaupallisiin podcasteihin verrattuna:

• Peräti 41 % vastaajista sanoi kuuntelevansa erittäin tai melko todennäköisesti suosikkibrändinsä podcastia.

• Podcastien hittigenrejä, kuten tv-sarjaan tai elokuvaan perustuvaa podcastia, kuuntelisi erittäin tai melko todennäköisesti 52 % vastaajista.

• Julkkisvetoista podcastia kuuntelisi erittäin tai melko todennäköisesti 48 % vastaajista. 

Brändipodien suosio on siis vain hieman pienempi kuin julkkispodcastien – mutta lähes samalla tasolla!

Lue myös: Markkinoija, älä unohda podcasteja sisältömarkkinoinnin työkaluna – 5 syytä

Miksi ja missä podcasteja kuunnellaan?

Sounds Profitablen selvitys tuki myös aiempia tuloksia esimerkiksi siitä, miksi ja millaisissa tilanteissa podcasteja kuunnellaan sekä millaisia hyötyjä kuulijat kokevat saavansa podcastien kulutuksesta.

Selvityksessä korostuivat erityisesti podcastien käyttö erityisesti viihde- ja oppimisvälineinä. Tärkeimpinä podcastin kulutustilanteena mainittiin hetket, joissa matkustettiin autolla tai muulla kulkuvälineellä, urheiltiin ja tehtiin kotiaskareita tai joissa podcast yksinkertaisesti toimi seurana muuna vapaa-aikana.

Tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa brändipodcastien suosiosta sekä siitä, kuinka kuulijat löytävät podcastin.

Lue myös: Mikä on paras podcastin pituus? Analyysi selvitti: 37 minuutin podit menestyvät parhaiten

Suosituimpia podcasteja ovat viikoittain ilmestyvät – ja moni löytää uutta kuunneltavaa suositusten perusteella

Lisää tukea aiempien selvitysten tuloksiin saatiin Sounds Profitaben selvityksestä siihen, millaiset podcastit ovat kuulijoiden suosiossa. Eniten vastaajat suosivat viikoittain ilmestyviä podcasteja, mikä selittyy helposti sillä, että viikottain ilmestyvästä podcastista voi muotoutua kuin ystävä, jonka pariin palaamisesta tulee rutiini. 

Tuotantokausittain ilmestyvät podcastit ovat myös hyvin suosittuja, mutta kun tuotantokausi päättyy, keskeytyy podcastin seurassa vietetty aika. Tällöin vanhojen kuuntelijoiden markkinoinnin luupissa pitäminen on äärettömän tärkeää, kun uusi tuotantokausi taas ilmestyy.

Lopuksi selvityksessä analysoitiin perheen tai kavereiden antamien suositusten roolia. Yli puolet podcastien kuluttajista sanoi joskus suositelleensa podeja tuttavapiirilleen.

Vastaavasti jopa 58 % vastaajista ilmoitti ottaneensa jonkin podin kuunteluun saamansa suosituksen perusteella.

Olemmekin Suomen Podcastmediassa todenneet, että omaa podcastia kannattaa ehdottomasti markkinoida muissa suosituissa podcasteissa!

Lue myös: Podcast-suositus lempihostilta iskee: 54 % kuulijoista löytää uuden podcastin jo kuuntelemansa podcastin kautta

Kaikkea ei tarvitse tehdä itse. Me yhdistämme suositut podcastit ja kaupalliset kumppanit. Voit olla varma siitä, että podcast-markkinointi toteutetaan huolellisesti sekä ammattitaidolla. Lue lisää kumppanuudesta tunnetun podcastin kanssa!

Suomen Podcastmedia toteuttaa podcasteja, joista on aitoa bisneshyötyä. Kun haluat sitouttaa kohderyhmäsi ja luoda lojaalin suhteen yleisöösi, ota meihin yhteyttä! Valjastamme podcastit kanssasi vaikuttavaksi osaksi markkinointiasi.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.