Podcast-suositus lempihostilta iskee: 54 % kuulijoista löytää uuden podcastin jo kuuntelemansa podcastin kautta

Tiedätkö, kuinka podcastien kuuntelijat löytävät uusien podcast-sisältöjen pariin? Spotifyn raportti kertoo, että uuden sisällön löytämisessä podcast-yleisö luottaa ennen kaikkea suosikki-hostiensa podcast-suosituksiin ja heidän podcasteissa kuulemiinsa mainoksiin! Artikkelista opit lisää, kuinka uusien podcastien pariin löydetään!

Podcastista toiseen on helpoin tie uusiin sisältöihin

Spotifyn tuore podcastien trendiraportti paljastaa mielenkiintoista dataa siitä, miten kuulijat löytävät uusia podcasteja. 

Spotifyn analyysin mukaan 54 % kuulijoista löytää uusia podcasteja kuulemalla siitä podcastista, jota he jo kuuntelevat aktiivisesti. Kiinnostuksen voi herättää hostin antama suositus tai vieläkin yleisemmin uuden podcastin mainos seuratun podcastin alussa. 

Tämä tulos vahvistaa meidän Suomen Podcastmediassa tekemämme havainnon: olemme jo pidempään todenneet tuottamiamme podcastien promoamisen suosittujen suomalaisten podcastien alussa toimivaksi markkinoinniksi. Monet näistä caseista osoittavat, että mainos todellakin aiheuttaa selvän kuulijapiikin podcastissa, jota mainoksessa suositellaan kuulijalle.

Lue myös: Hätkähdyttävä tieto: Suosituimmat 10 podcastia saivat yli kolmanneksen kaikista kuuntelukerroista

Myös lähipiirin podcast-suositukset ja Spotifyn selaaminen ohjaavat uusien podcastien pariin

Toisesta podcastista saadun suosituksen ja mainoksesta löydetyn podcastin ohella lähes yhtä tärkeitä lähteitä uusien podien löytämiseen ovat Spotifyn raportin mukaan:

Ystävien ja perheenjäsenten antamat suositukset (53 %).
Yksinkertaisesti Spotifyn selaaminen (50 %).

Raportti osoitti myös huomattavia eroja ikäluokkien välillä: 

Gen Z turvautuu ennen kaikkea sosiaaliseen mediaan.
Gen X ja buumerit hakevat vinkkejä artikkeleista, blogeista tai uutiskirjeistä.

On kuitenkin hyvä huomata, että luvut vaihtelevat selvityksestä toiseen. Amerikkalainen podcast-alan uutissivusto Sounds Profitable nostaa ystävien ja perheen suositukset tärkeimmäksi lähteeksi uusien podcastien löytämiseen (55 %) ja antaa podcast-hostin suositusten osuudeksi tästä 25 %. 

Sounds Profitable-sivuston luku on selvästi pienempi kuin Spotifyn selvityksessä, mutta joka tapauksessa huomattava. Se osoittaa, että mainonnalla sekä toisten podcastien hostien suosituksilla on merkittävä vaikutus. Selvitysten välistä eroa saattaa selittää se, että Spotifyn asema USA:ssa ei ole yhtä vahva kuin monessa muussa maassa, mikä tarkoittaa, että myös Spotifyssa suoritetun mainonnan teho on luonnollisesti pienempi.

Lue myös: Valjasta YouTube podcastisi jakamiseen – vinkit videopodcastin tekoon

Mainoksen sisältö on lopulta ratkaisevinta

On hyvä muistaa, että hyvä mainospaikka ei itsessään vielä takaa mitään. Mainoksen sisältö on se, joka ratkaisee! Olemme havainneet hyväksi mallin, jossa suositun podcastin host spiikkaa 30–60 sekunnin mittaisen mainoksen ja kertoo omalla tyylillään, miksi suosittelee uutta podcastia. 

Olennaista on se, ettei mainos ole podcastista irrallista sisältöä, vaan juuri kuunneltavan hostin spiikkaama. Uskottavuus on mainoksen tehon kannalta ratkaisevaa. Tärkeää on myös, että mainoksessa kerrotaan, miksi uutta podia kannattaa kuunnella. Mainospätkässä voidaan esitellä esimerkiksi muutamia mielenkiintoisia nostoja podin sisällöstä.

Kaikkea ei tarvitse tehdä itse. Me yhdistämme suositut podcastit ja kaupalliset kumppanit. Voit olla varma siitä, että podcast-markkinointi toteutetaan huolellisesti sekä ammattitaidolla. Lue lisää kumppanuudesta tunnetun podcastin kanssa!

Suomen Podcastmedia toteuttaa podcasteja, joista on aitoa bisneshyötyä. Kun haluat sitouttaa kohderyhmäsi ja luoda lojaalin suhteen yleisöösi, ota meihin yhteyttä! Valjastamme podcastit kanssasi vaikuttavaksi osaksi markkinointiasi.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.