Hätkähdyttävä tieto: Suosituimmat 10 podcastia saivat yli kolmanneksen kaikista kuuntelukerroista

Amerikkalainen markkinatutkimusyhtiö kertoi hätkähdyttävän tiedon amerikkalaispodcastien kuuntelumäärien jakautumisesta. Suosituimpia podcasteja kohti mennessä kuuntelumäärät nousevat eksponentiaalisesti. Mitä podintekijän tästä pitäisi ajatella?

Amerikkalainen markkinatutkimusyhtiö Edison Research julkaisi vastaikään mielenkiintoisen tiedon: USA:ssa suosituimmat 10 podcastia keräsivät 35 % kaikista kuuntelukerroista. Vastaavasti suosituimmat 100 podia saivat yli 60 % ja suosituimmat 1 000 podia 81 % kuuntelukerroista. 

Mitä tämä tarkoittaa podintekijän kannalta?

1. Suurin osa podcasteista saa kohtuullisia kuuntelumääriä 

Ensinnäkin tämä tarkoittaa sitä, että kuuntelumäärä nousee eksponentiaalisesti hittipodeja lähestyttäessä. Kun muutama hittipodi saa valtavat määrät kuulijoita, erot kärkipodien välillä ovat suuria. Ennen käyrän syöksymistä ylöspäin podien välisten kuuntelukertojen erot sen sijaan ovat vähäisiä.

Podcastin päästessä kärkijoukkoihin kuuntelumäärien tulokset ovat tähtitieteellisiä. Kärkeen pääsee kuitenkin vain muutama huippupodi, joten on todennäköisempää, että podcast sijoittuu eksponentiaalikäyrän laskevalle hännälle. Luultavimmin podcast ei siis saa valtavia yleisöjä, mutta häntä on pitkä ja tasainen. Podcastin onkin siis mahdollista tavoittaa kohtuullisia kuuntelumääriä, vaikka matka top-kymppiin olisi pitkä.

Lue myös: Markkinoija, älä unohda podcasteja sisältömarkkinoinnin työkaluna – 5 syytä

2. Podcastilla voi tavoittaa tehokkaasti oman kohderyhmän

Toisekseen luvut kertovat, että podcast ei ole massamedia. Tämä onkin erityisesti yrityspodcastin tekijän tärkeä ymmärtää. Massojen sijaan podcastilla voi kuitenkin tavoittaa erittäin tehokkaasti juuri oman kohderyhmänsä.

Podcastin markkinoinnin kannalta tämä tarkoittaa sitä, että laajoja yleisöjä ei edes kannata lähteä tavoittelemaan. Käytännön markkinointityön kannalta tämä tarkoittaa, että markkinointia lähdetään kohdentamaan rajatummalle kohderyhmälle. Näin markkinointipanoksia ei tule roiskittua minne sattuu, vaan ne voi käyttää pitkäjänteiseen tekemiseen. Parhaat tulokset kun saadaan systemaattisella markkinoinnilla, jossa jokaista jaksoa markkinoidaan yleisölle. On myös hyvä kierrättää podin markkinointikalenteria uudelleen esimerkiksi kvartaaleittain ja muistuttaa podcastin olemassaolosta tasaisin väliajoin.

Lue myös: Case: Pohjolan Voima – Kustannustehokkainta sisältömarkkinointia Sähkö tulee töpselistä -podcastilla

3. Kuuntelukertojen laskeminen ei ole kaikki kaikessa

Suosituimmat podcastit saavat valtavasti kuuntelukertoja, mutta niiden laatu ei välttämättä ole yhtä huikeissa lukemissa. Tavoittavuuden (reach) lisäksi avainmittarina kannattaakin käyttää kokonaiskuunteluaikaa eli sitä, miten pitkään podcastin jaksoa kuunnellaan: mitä pidempään podcastiasi kuunnellaan, sitä paremmin saat viestisi perille. Hyvin tehdyissä podeissa jakson alusta loppuun asti kestävien kuuntelukertojen määrä voi olla jopa 70 % kaikista kuuntelukerroista!

Suomen Podcastmedia toteuttaa podcasteja, joista on aitoa bisneshyötyä. Kun haluat sitouttaa kohderyhmäsi ja luoda lojaalin suhteen yleisöösi, ota meihin yhteyttä! Valjastamme podcastit kanssasi vaikuttavaksi osaksi markkinointiasi.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.