Mukavuusalueelta pois astuminen kannattaa sittenkin, myös kun kyse on mainoksesta podcastissa
Mainostajat ovat ymmärrettävästi herkkiä siitä, missä ympäristöissä heidän mainoksiaan esitetään. Siksi esimerkiksi perinteisen median puolella harva brändi uskaltaa ostaa mainostilaa juorulehdistä. Juorulehtien tulot tulevatkin lähes kokonaan irtonumeromyynnistä tai tilausmaksuista, ja mainostulojen osuus on vaatimaton.
Miten varovaisuus näkyy podcastien puolella? Uskaltavatko mainostajat laittaa mainoksiaan esimerkiksi true crime -podcastiin tai komediapodcasteihin (joita Suomessa tosin on perin vähän, mutta jotka maailmalla ovat erittäin suosittuja)?
Podcast-alusta Audacy selvitti asiaa kysymällä 6 000 podcast-kuulijalta, mitä mielleyhtymiä eri podcast-genrejen yhteydessä esitetyt mainokset heissä herättävät. Tulokset ovat rohkaisevia: podcastin raflaava tai rankkakaan teema ei heikennä sen yhteydessä esitetyn mainoksen tehoa tai brändin arvoa!
Lue myös: Kuinka saada yrityspodcastille kuulijoita? Osa usalaisten vinkeistä toimii Suomessakin, osa ei
Hyvä mainos toimii esitysympäristöstään riippumatta – mainos podcastissa siis kannattaa
Tutkimus osoitti, ettei podcastin genre vaikuttanut siihen, suhtauduttiinko mainokseen positiivisesti vai negatiiivisesti. Kuten alla olevasta graafista ilmenee, mainokseen suhtautumisessa ei ollut oleellisia eroja eri genrejen yhteydessä.
Tutkimus osoitti, ettei podcastin genre vaikuttanut siihen, suhtauduttiinko mainokseen positiivisesti vai negatiiivisesti. Kuten alla olevasta graafista ilmenee, mainokseen suhtautumisessa ei ollut oleellisia eroja eri genrejen yhteydessä.
Kyselyssä 73 % vastaajista ilmoitti, ettei ristiriitaisia tunteita herättävillä aiheilla ollut vaikutusta siihen, kuinka he tekivät ostopäätösia podcastissa mainostettujen tuotteiden kohdalla. Noin puolen käsitys mainostajan brändimielikuvasta jopa muuttui positiivisemmaksi kontroversiaalin sisällön jälkeen.
Selvitys paljasti myös, että mainoksen yhteydessä olevaa podcastia tärkeämpää on itse mainoksen sisältö: millaiseen tyyliin mainos on tehty ja kuinka luova mainos on. Tämä sopii yhteen myös Suomen Podcastmedian havaintojen kanssa: Nykymaailmassa kaupallisuus on kuulijoiden mielestä ok, kunhan se on tyylikästä ja asiallista. Suurin osa kuulijoita ymmärtää, että näin hyvä sisältö rahoitetaan.
Podcast-kuulijat eivät säikähdä ristiriitaisuuksia
Kyselyssä tutkittiin myös syitä lopettaa podcastin kuuntelu. Hätkähdyttävä havainto oli se, että kontroversiaalit vieraat tai aiheet olivat yksi vähiten mainituista syistä lopettaa podcastin kuuntelu. Mainoksetkaan eivät saaneet kuulijoita kääntymään pois podcastin äärestä – kunhan podcastia ei ole tupattu täyteen mainoksia. Sen sijaan rasistinen kieli, raaka sisältö tai loukkaava kielenkäyttö olivat yleisimpiä syitä lopettaa kuuntelu.
Ei siis haittaa, vaikka esimerkiksi komediarevittely katkeaa hetkeksi vakuutusyhtiön mainokseen. Mainos podcastissa, joka herättää kuulijassa kiinnostusta, saa kiinnostuksen pikemminkin tarttumaan myös mainostettavaan podcastiin.
Lue myös: Millaisista brändi-podcasteista kuulijat pitävät eniten? Nyt se on tutkittu!
Hyödynnä mainospaikkamme markkinoinnissasi
Mainos suositussa podcastissa on paitsi hyvä tuotteen tai palvelun markkinointikeino, myös erinomainen keino saada kuulijoita omalle podcastille! Tästä meillä Suomen Podcastmedialla on paljon näyttöjä.
Suosittujen podcast-kumppaneidemme sarjat eivät ole lähtökohtaisesti erityisen kontoversiaaleja, mutta toki yksittäisten jaksojen aiheet tai vieraat voivat herättää osassa kuulijoita ristiriitaisia ajatuksia. Näitäkään ei Audacyn selvityksen perusteella kannata säikähtää – tärkeintä on keskittyä kuulijoita puhuttelevan mainoksen tekemiseen.
Lue lisää kumppanuudesta tunnetun podcastin kanssa täältä >>
Suomen Podcastmedia toteuttaa podcasteja, joista on aitoa bisneshyötyä. Kun haluat sitouttaa kohderyhmäsi ja luoda lojaalin suhteen yleisöösi, ota meihin yhteyttä! Valjastamme podcastit kanssasi vaikuttavaksi osaksi markkinointiasi.