Kuinka saada yrityspodcastille kuulijoita? Osa usalaisten vinkeistä toimii Suomessakin, osa ei

Kun haluat saada yrityspodcastille kuulijoita, joukosta erottuminen nousee haasteeksi. Nämä vinkit kannattaa napata usalaisilta!

Friday, 15. September, 2023
Aava Bang Oy
Kun haluat saada yrityspodcastille kuulijoita, joukosta erottuminen nousee haasteeksi. Nämä vinkit kannattaa napata usalaisilta!

Alustamarkkinointi on avain, julisti jenkkiyhtiö otsikossaan. Tämä ei ole yllättävää, sillä podcasteja kuunnellaan nykyään useimmiten erilaisista podcast-alustoista. Tärkeä huomio on, että kuuntelijat valitsevat kuunneltavaa scrollaten läpi valtavan määrän kilpailevia podcasteja, joten vaikutuksen tekoon on aikaa vain 1–2 sekuntia. Kuinka erottua joukosta?

Erottuva kansikuva ja vetoavat otsikot tuovat yrityspodcastille kuulijoita

Hieman yllättäen artikkelissa korostetaan kansikuvan merkitystä, mutta sarjan nimen tai jaksojen otsikoiden merkityksestä ei juuri kirjoiteta, vaikka luonnollisesti myös ne ovat tärkeitä. Usalaisilla on kuitenkin pointtinsa: Varsin yrityksille tehtävissä brändipodeissa kansikuvat ovat usein tylsähköjä tai turhan mainosmaisia.

Ratkaisu: Repäise rohkeasti! Pidä mielessä, että kansikuva on kuin leffajuliste – katseen kiinnittävä lupaus mielenkiintoiseen tarinaan. Brändin graafista ohjeistusta on hyvä tietenkin noudattaa, mutta tee se soveltaen. Muutoin lopputuloksena ei ole kuuntelemaan houkutteleva mainos podcastistasi, vaan tylsä yritysesite.

Lue myös: Kannattaako vähäisiä kuuntelumääriä säikähtää? Ei välttämättä – yrityspodcast voi olla sleeper hit!

Maksullinen mainonta podcast-alustalla

Pacific Ocean nostaa esiin myös alustoilla tehtävän maksullisen mainonnan yhtenä hyvänä mahdollisuutena saada yrityspodcastille kuulijoita. Myös Suomessa tämä kannattaa, vaikka haasteena esimerkiksi maamme käytetyimmässä podcast-alustassa Spotifyssa on se, että mainokset kuuluvat vain ilmaisversion käyttäjille. Usean yrityspodcastin tavoittelema ostovoimainen kuluttajajoukko kun käyttää maksullista ja näin ollen mainoksetonta versiota.

Jenkkifirman blogissa kerrotaan myös työkaluista, joita ei Suomessa ole käytettävissä. Esimerkiksi oman podcastin pitsaaminen alustojen toimituksellisille tiimeille on aina kannattavaa, mutta valitettavasti meiltä Suomessa tällaisia tiimejä ei vielä löydy. 

Lue myös: Case Saranen: Näin käytät podcastia myynnin tukena uusasiakashankinnassa – Growth Lead: “Vastaanotto on ollut todella hyvä”

Kokeile tätä: Mainosta kohderyhmäsi suosimassa podcastissa

Me Suomen Podcastmediassa olemme havainneet erään hyvin toimivan keinon podcastien markkinointiin, nimittäin mainostaminen juuri tavoiteltavan kohderyhmän suosimassa podcastissa!

Moni yritysasiakkaamme onkin saanut suuren boostin ja yrityspodcastilleen runsaasti lisää kuulijoita, kun sitä on mainostettu yleissivistävässä Futucastissa. Futucastin jaksot tavoittavat viisinumeroisen määrän kuulijoita, joten joukosta löytyy monenlaisista aiheista kiinnostuneita valveutuneita kuulijoita.

Kaikkea ei tarvitse tehdä itse. Me yhdistämme suositut podcastit ja kaupalliset kumppanit. Voit olla varma siitä, että podcast-markkinointi toteutetaan huolellisesti sekä ammattitaidolla. Lue lisää kumppanuudesta tunnetun podcastin kanssa!

Suomen Podcastmedia toteuttaa podcasteja, joista on aitoa bisneshyötyä. Kun haluat sitouttaa kohderyhmäsi ja luoda lojaalin suhteen yleisöösi, ota meihin yhteyttä! Valjastamme podcastit kanssasi vaikuttavaksi osaksi markkinointiasi.

Kommentit
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Mistä menestyvä podcast rakentuu?
Lataa ilmainen oppaamme hyvän podcastin anatomiasta.
Lataa opas täältä. Ei kiitos