Nyt se on todistettu: kaupallinen yhteistyö podcastissa ei haittaa kuulijoita

Meiltä kysytään usein, miten podcastien kuulijat suhtautuvat kaupallisiin yhteistöihin. Ovatko ne kuulijoiden mielestä piilomainontaa ja propagandaa, jotka karkottaa yleisön? Nyt tästä asiasta on faktaa: Yhtenä Suomen suosituimpana bisnespodcastina tunnettu Futucast selvitti, millaisia tunteita kaupallinen yhteistyö podcastissa herättää. Lue, kuinka kuulijat suhtautuivat!

Selkeä enemmistö hyväksyy kaupalliset podcastit

Edustuksessamme oleva Futucast on yksi Suomen suosituimmista bisnespodcasteista. Futucast päätti selvittää, kuinka heidän kuulijansa suhtautuvat kaupallisiin yhteistöihin podcasteissa. Selvitys toteutettiin lokakuussa kysymällä palautetta Futucastin Facebookin, Instagramin ja X:n tileillä kuulijoilta. Vastauksia saatiin yhteensä 163 kpl ja tulokset puhuivat vahvasti kaupallisen yhteistyön puolesta:

• Liki 50 % vastaajista oli sitä mieltä, että kaupalliset jaksot toimivat siinä missä muutkin jaksot.

• Noin 25 % vastaajista kertoi, että kaupalliset ovat heidän mielestään muita jaksoja huonompia.

• Noin 15 % vastaajista ei ollut huomannut kaupallisia jaksoja muiden jaksojen joukosta.

• Vain runsas 10 % vastaajista ilmoitti, ettei kuuntele kaupallisia jaksoja kovin usein tai ollenkaan.


Lue myös: Näin hyödynnät kaupallista yhteistyötä podcastissasi


Kuuntelumäärät kertovat vielä vahvemmin viestiä siitä, että kaupallinen yhteistyö podcastissa kannattaa

Kuulijoiden vastauksista viis – tilastot Futucastin kuuntelumääristä todistavat, että kaupalliset jaksot podcasteissa ovat itse asiassa erittäin kannattavia: Monien Futucastin kaupallisten jaksojen kuulijamäärät ylittävät selvästi Futucastin jaksojen keskiarvon (10 000–15 000) kuuntelua. Jotkut näistä ovat rikkoneet jopa 20 000 kuuntelun rajan!

Se, onko podcastin jaksossa kaupallista yhteistyötä vai ei, on loppujen lopuksi kuulijan kannalta sivuroolissa. Tätä tärkeämpää on se, miten aihetta käsitellään. Siksi kuulijaa aidosti kiinnostavan näkökulman löytämiseen kannattaa panostaa.

Kaupallisia kumppaneita kiinnostaa luonnollisesti podcast-vierailusta saatava bisneshyöty, mutta mainosmainen puhe kannattaa kuopata heti alkuun. Futucastin kaupalliset yhteistyökumppanit keskittyvät usein uusiin teknologioihin, vihreään siirtymään ja tulevaisuuden bisnesmahdollisuuksiin, mikä kiinnostaa yleisöä aiheena – avain mielenkiinnon saamiseen onkin se, että podcastissa aihetta käsitellään asia edellä, ei yhteistyökumppanin tuotetta tai palvelua korostamalla.

Futucast sai tutkimuksessa erittäin hyvät arviot sisällön puolesta. Näihin sisältöihin lukeutui myös kaupallisten kumppaneiden kanssa tehdyt jaksot:

• Lähes 2/3 vastaajista antoi sisällölle arvosanan 5/5.

• Vajaa 1/4 vastaajista antoi sisällölle arvosanaksi 4/5.

• Yhteensä peräti 86 % siis parhaan tai toiseksi parhaan arvosanan!

• Lisäksi 1/4 vastaajista ilmoitti kuuntelevansa lähes jokaisen jakson ja yli 50 % kertoi kuuntelevansa suurimman osan Futucastin jaksoista.

Lue myös: Miten saada kaupallinen yhteistyö – Vaikuttaja, harkitse podcastia.

Kuulijan palveleminen on pääasia aina, myös kaupallisissa yhteistöissä

Futucastin tulokset vahvistavat havaintomme Suomen Podcastmediassa: suurin osa yleisöstä ymmärtää, että kaupallisuus on nykypäivää ja näin kuulijoille tarjottavat sisällöt rahoitetaan. 

Tärkeintä onkin miten kaupallinen yhteistyö toteutetaan: tuntuuko yhteistyö päälleliimatulta mainonnalta vai antaako se kuulijalle aidosti ajattelemisen aihetta ja uutta kiinnostavaa tietoa? Kaupallisuus itsessään ei ole näiden kahden tavoitteen kanssa ristiriidassa. Kuten muidenkin podcastien myös kaupallisen yhteistyön kohdalla pätee sääntö: tärkeintä on kuulijan palveleminen.

Näin me toimimme: Kaupallisten jaksojen suosion kannalta ratkaisevaa on avoimuus ja läpinäkyvyys. Toimimme täysin Mainonnan eettisen neuvoston ohjeiden mukaan ja jokaisessa kaupallisessa jaksossa kaupallinen yhteistyö tuodaan selvästi esiin niin kuvauksissa kuin itse podcastissa. Lue lisää kumppanuudesta tunnetun podcastin kanssa!

Suomen Podcastmedia toteuttaa podcasteja, joista on aitoa bisneshyötyä. Kun haluat sitouttaa kohderyhmäsi ja luoda lojaalin suhteen yleisöösi, ota meihin yhteyttä! Valjastamme podcastit kanssasi vaikuttavaksi osaksi markkinointiasi.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.