Kasvata podcast-yleisöäsi amerikkalaisen data-asiantuntijan neuvoilla: 3 kysymystä, jotka markkinoijan tulee kysyä

Miksi teet podcastiasi? Kehen haluat vaikuttaa? Mitä kannattaa mitata? Yrityksen kuin yrityksen kasvussa viestinnän osuminen oikeaan yleisöön on kriittistä. Samoin on tämän yleisön kasvattaminen. Dataan ja sen analytiikkaan keskittynyt asiantuntija muistuttaa kolmesta seikasta, joiden tulee olla selkeinä mielessä, kun haluat kasvattaa yleisöäsi.

1) Mitä tavoittelet?

Jos et tiedä miltä menestys näyttää, miten osaat mitata sitä? Tällä ajatuksella aloitti amerikkalaisen podcastien analytiikkaa ja ylläpitoa tarjoavan CoHost-palvelun asiantuntija yleisön kasvattamista käsittelevässä blogissaan. Dataan ja sen analytiikkaan keskittynyt asiantuntija muistuttaa yleisön kasvattamisessa samasta kuin mitä jo podcastien suunnittelussa tulee miettiä: tavoitteita.

Podcastia käsikirjoittaessa ja sitä markkinoidessa tuleekin pitää mielessä miksi podcastia tehdään: Kehen haluat vaikuttaa? Mitä kuulijan halutaan tekevän?

Vinkki: Jos tavoitteena on esimerkiksi mahdollisimman suuri tietoisuus tuotteesta laajassa B2C-yleisössä, näyttävät onnistumisesta kertovat luvut erilaisilta kuin pienessä B2B-markkinassa, jossa onnistumiseen riittää muutaman henkilön vakuuttaminen. Siksi myös markkinointitoimenpiteet tulee suunnitella palvelemaan tavoitteita.

Lue myös: Kuinka saada yrityspodcastille kuulijoita? Osa usalaisten vinkeistä toimii Suomessakin, osa ei

2) Mitä mittaat?

Kuten vanha viisaus kuuluu, niitä tuloksia saat, mitä mittaat. Kuuntelukertojen ja uniikkien kuulijoiden määrän mittaaminen voi olla monesta jännittävää, mutta kertovatko ne vastauksia oikeisiin kysymyksiin? 

Kuten CoHostin asiantuntija muistuttaa, mittaamiseen ei kannata ryhtyä, ennen kuin vastaus ensimmäiseen kysymykseen on selkeä. Kun tiedät mitä tavoittelet on tärkeät mittarit helppo valita:

Jos esimerkiksi podisi tavoite on tukea ajatusjohtajan asemaasi, on LTR (Listen Through Ratio) eli jakson loppuun asti kuunnelleiden määrä, tärkeimpiä mittareitasi. Tämä luku kun osoittaa, miten kuinka relevanttina ja mielenkiintoisena kuulija podia pitää.

Koska brändipodcast pyrkii luomaan oikeanlaista brändimielikuvaa ja lisäämään tunnettuutta, podcastin menestystä kuvaavien mittareiden (kuten kuuntelumäärien ja -aikojen), lisäksi kannattaa usein mitata brändimielikuvan muutosta. Sen mittaamiseen toki liittyy monia käytännön haasteita; podcastin vaikutusta voi olla vaikeaa erottaa muista markkinointi- ja viestintätoimista, mutta kokonaisuuden tutkiminen kertoo paljon.

CoHostin asiantuntija kannustaa myös käyttämään juuri omalle podcastillesi räätälöityjä mittareita: Jos tavoitteesi on olla ajatusjohtaja, oletko keksinyt mitata sitä, kuinka kovalaatuisia ulkopuolisia vieraita podisi pystyy houkuttelemaan? 

Vinkki: Me Suomen Podcastmediassa olemme ottaneet käyttöömme Spotifyhin kevättalvella tullutta kyselyominaisuutta ja kokeneet sen hyväksi työkaluksi podien vaikuttavuuden mittaamiseen. Työkalulla voi selvittää yleisön yleistä mielipidettä jaksosta tai tutkia esimerkiksi, saatiinko ydinviesti läpi.

Lue myös: Case Saranen: Näin käytät podcastia myynnin tukena uusasiakashankinnassa – Growth Lead: “Vastaanotto on ollut todella hyvä”

3) Miten markkinoit?

Entä sitten se varsinainen yleisön kasvattaminen? CoHostin asiantuntija korostaa meidänkin huomaamaamme seikkaa, siis monikanavaisen ja monimuotoisen markkinoinnin merkitystä menestyksessä. Tämä tarkoittaa mm. niin orgaanisen kuin maksetun some-näkyvyyden lisäämistä, blogien ja uutiskirjeiden hyödyntämistä sekä podin viemistä eri formaatteihin, kuten videoversioksi tai infografiikaksi. Erityisesti videot toimivat hyvin monissa kanavissa. 

Vinkki: Helppo tapa tehdä podista video on ns. waveform-video, joka tarkoittaa lyhyen ja napakan pätkän nappaamista podista ja sen lisäämistä videoformaattiin, jossa videolle ilmestyvä ääniaalto pomppii puheen mukana. Toki myös perinteiset videot, jossa hostit ja vieraat sanailevat, toimivat hyvin. 

Monikanavaisen ja -muotoisen markkinoinnin lisäksi tarvitaan johdonmukaisuutta ja sinnikkyyttä. Kokemustemme mukaan podcastin kuuntelumäärät kasvavat usein kausi kaudelta. Myös yksittäisen jakson elinkaari on pitkä. Siksi sitä kannattaa markkinoida uudestaan ja uudestaan kuukausien tai jopa vuosien ajan, ei vain silloin kun jakso on julkaistu. Meille on Suomen Podcastmediassa kertynyt paljon todisteita siitä, että markkinoimalla uudestaan vanhoja jaksoja kuulijamääriä voidaan kasvattaa helposti kaksinumeroisella prosentilla, parhaissa tapauksissa jopa sadalla prosentilla.

Maksullinen some-mainonta on kustannustehokasta markkinointia, mutta vain yksi osa kokonaisuutta eikä orgaanista näkyvyyttä missään nimessä kannata unohtaa. Kokemuksemme mukaan meillä Suomessa orgaaninen somenäkyvyys onkin erittäin tärkeää. Varmista siis, että vieraasi jakavat jaksonsa omissa kanavissaan. Monilta tämä yksinkertaisesti unohtuu, joten siitä kannattaa muistuttaa. 

Monikanavainen ja pitkäjänteinen markkinointiviestintä on siis tärkeää, kun kasvatat yleisöäsi. CoHostin asiantuntija kuitenkin muistuttaa, että yhteys kuulijaan pitää mieltää ennen kaikkea pitkänä suhteena. Me Podcastmedialla nyökyttelemme, mutta olemme huomanneet tämän näkökulman monesti unohtuvan. Tietenkin podimarkkinoinnilta voi odottaa myös lyhyen ajan tuloksia, mutta parhaat tulokset tulevat pitkällä aikavälillä. Siksi kuulijasuhdetta tulee vaalia ja pitää myös jo podiasi kuuntelevat markkinoinnin piirissä.

Vinkki: Älä unohda uutiskirjettä! Kokemuksemme Podcastmedialla on, että uutiskirje on monesti unohdettu mutta tehokas työkalu. Uutiskirjeillä on nykyään hieman vanhahtava maine kaiken muun trendikkään inbound-markkinoinnin keskellä, mutta niillä on yhä varsin hyvät avausprosentit.

Kaikkea ei tarvitse tehdä itse. Me yhdistämme suositut podcastit ja kaupalliset kumppanit. Voit olla varma siitä, että podcast-markkinointi toteutetaan huolellisesti sekä ammattitaidolla. Lue lisää kumppanuudesta tunnetun podcastin kanssa!

Suomen Podcastmedia toteuttaa podcasteja, joista on aitoa bisneshyötyä. Kun haluat sitouttaa kohderyhmäsi ja luoda lojaalin suhteen yleisöösi, ota meihin yhteyttä! Valjastamme podcastit kanssasi vaikuttavaksi osaksi markkinointiasi.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.