Jenkkineuvoja hittipodin tekemiseen – muista ainakin nämä

Amerikkalainen podcast-tuotantoyhtiö on julkaissut neljä vinkkiä hittipodin tekemiseen. Lue, mitä mieltä olemme heidän ajatuksistaan!

Amerikkalainen podcast-tuotantoyhtiö Pacific Content kirjoitti tammikuussa blogissaan, miten tehdään hittipodi. Tekstissä oli paljon sellaista, minkä olemme Suomen Podcastmediassa havainneet pitävän paikkansa.

Älä tuijota pelkkiä kuuntelumääriä

Ensimmäinen vinkki muistuttaa, että podcastin kuunteluluvut eivät ole kaikki kaikessa. Ne ovat tietenkin tärkeitä, mutta eivät kerro koko totuutta, kuten olemme myös Suomen Podcastmediassa aiemmissa postauksissamme kertoneet. Kuulija kuuntelee yli 20 minuuttia yhtä jaksoa, joten yleisön sitouttaminen kuulijaksi on vähintään yhtä tärkeää kuin pelkkien käynnistysten aikaansaaminen.

Teksti muistuttaakin, että brandit voivat saada massiivisia tuloksia tavoittamalla pienen määrän sitoutuneita kuulijoita kohdeyleisöstään.

Keskity rohkeaan ja laadukkaaseen podcast-sisältöön

Toiseksi Pacific Content muistuttaa luovan rohkeuden merkityksestä. Podeja on maailmassa valtava määrä, joten erottuakseen yrityksen (tai muun organisaation) pitää tehdä sisältöä, jota kuulijat oikeasti valitsevat kuunteluun – sen sijaan, että se on pelkkää markkinointimateriaalia. Myös me Suomen Podcastmediassa olemme muistuttaneet aiemmissa kirjoituksissamme, että brändin tulee kertoa podcastissaan mainoksen sijaan tarina.

Jaksoja tulee olla tarpeeksi

Kolmanneksi amerikkalaisyhtiö muistuttaa pitkäjänteisyydestä. Hyvä muistutus sen tärkeydestä on se fakta, että USA:n viime vuoden kymmenestä suosituimmasta podcastista peräti yhdeksän on vanhoja podcast-sarjoja, joista ilmestyy jatkuvasti uusia jaksoja.

Meiltä kysytään usein, mikä on paras keino markkinoida podcastia yleisölle. Vastaus on yllättävä: se on uusi jakso, sillä jokainen uusi jakso löytää aina uuden kuulijan, josta tilastojen mukaan tulee suurella todennäköisyydellä myös podcastin uskollinen seuraaja.

Moni kysyy, eikö podcastia voitaisi kokeilla 2–3 jaksolla. Vastaus on ei, koska sellainen kokeilu ei todista vielä mitään: luvut ovat todennäköisesti vaatimattomat, mutta se ei kerro vielä mitään pitkän ajan potentiaalista.

Menestynyt podcast vaatii markkinointia

Neljäntenä vinkkinä amerikkalaisyhtiö muistuttaa, että podcast ei löydä yleisöään (tai toisin päin) automaattisesti, vaan markkinointiin pitää panostaa reilusti niin aikaa kuin rahaakin. Pelkkä korkeatasoinen sisältö yksissään ei yleensä riitä. Myös me Suomen Podcastmediassa olemme useammassa blogikirjoituksessa muistuttaneet promootion tärkeydestä.

Näkemuksemme mukaan näitä neljää vinkkiä seuraten todennäköisyydet ainakin kohtuullisen hyvin menestyvän podcastin tekemiseen ovat hyvät.

Suomen Podcastmedialta saa lisää ideoita ja vinkkejä oman yrityspodcastin tekemiseen – sen toteutuksesta puhumattakaan. Ota yhteyttä ja kysy lisää!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.