Yritys, entä jos veisitte tutkimusraporttinne sittenkin podcast-muotoon?

Podcast voi muuttaa vaikeaselkoiset raportit ja tutkimukset vetoaviksi tarinoiksi. Lue blogi-kirjoituksestamme, miksi yritysten olisi hyvä harkita tärkeiden tutkimusraporttien julkaisua myös podcast-muodossa.

Miten yritysten raportit ja tutkimukset voisi muuntaa helpommin lähestyttäviksi ja mukaansatempaaviksi? Tätä pohti Amerikkalainen podcast-yhtiö Pacific Content artikkelissaan, jonka pohjalta kokosimme tähän blogi-kirjoitukseemme keskeiset syyt sille, miksi jokaisen yrityksen kannattaisi harkita tärkeimpien raporttiensa viemistä podcast-muotoon.

Pacific Content nostaa artikkelissaan esiin Mozilla Foundationin, joka on julkaissut jo parin vuoden ajan internetin tilaa koskevan laajan raporttinsa “Internet Health Report:in” osittain audio-klipeillä rikastettuna, ja joka tänä vuonna on siirtänyt kyseisen raportin täysin podcast-muotoon.

Solana Larsen, raportin toimittaja, kertoo, että podcastina vaikeaselkoinenkin raportti saa lähestyttävämmän muodon: se, että ihmiset kertovat asioista omin sanoin tekee datasta paljon todellisempaa ja auttaa kertomaan toisinaan varsin abstrakteista asioista inhimillisesti.

“Podcastimme avulla voimme kirjaimellisesti antaa ihmisille äänen”, kuvaa Solana.

Podcast herättää monimutkaisetkin teemat eloon

Ihmiset rakastavat tarinoita ja podcast on täydellinen media tarinankerrontaan. Tämä vaatii kuitenkin sitä, että raportit ja tutkimukset muutetaan tarinamuotoon, sillä pelkkä raportin, ja sen lukujen, ääneen lukeminen tuskin olisi kovin toimiva ratkaisu. Podcast myös mahdollistaa esimerkiksi analysoinnin paljon syvällisemmällä tasolla kuin pelkkä tekstimuotoinen tuotos. 

Tarinankerronnassa kannattaa aina hyödyntää myös kertojan persoonaa, eli podcastin hostia. Podcast host antaa äänen sisällölle, herättää raportin eloon, nostaa esiin keskeisiä asioita ja parhaimmillaan houkuttelee täysin uudenlaisia kuulijoita. 

Podcast sitouttaa kuulijoita

Podcastin kuulijat ovat todella sitoutuneita kuuntelemaansa – valitaanhan podcast itse listalta, eikä se tule pakkosyöttönä, kuten radio-ohjelma. Pitkät ja monimutkaiset raportit  muunnettuna vetoaviksi podcasteiksi koukuttavat kuulijan ja luovat voimakkaan yhteyden.

Podcastin muodossa esitetty tutkimusraportti myös tuo yritykselle tärkeät teemat ainutlaatuisen lähelle kuulijaa ja antaa äänen niille, joita tutkimuksessa käsitellyt aihepiirit todella koskettavat. Merkittävien tutkimusraporttien työstämiseen kuluu usein valtava määrä työtunteja ja ponnisteluja – siksi niistä kannattaa ottaa kaikki irti ja podcast on tähän erinomainen vaihtoehto.

Miten vaikeista ja isoistakin asioista voitaisiin puhua mielenkiintoisesti? Tuottamamme, ja Finnish Communications Awardsissa kahdessa kategoriassa shorttilistalla oleva, Pohjolan Voiman Sähkö tulee töpselistä -podcast on hyvä esimerkki siitä kuinka isoista teemoista, kuten ilmastonmuutos ja energiantuotanto, luodaan kuulijan mukaansa tempaavaa sisältöä.

Kun haluat muuntaa raporttisi ja tutkimuksesi vakuuttaviksi podcasteiksi, ota meihin yhteyttä!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.