Ylen ennuste: musta huumori ja synkkä mieli trendaavat podcasteissa

Suomen Podcastmedian vastaava tuottaja Joona Haarala analysoi podcastien trendejä.

Kaikki vakavasti otettavat mediatalot tekevät jatkuvasti yleisötutkimusta. Pitkäjänteisen työn tuloksena tiedetään varsin hyvin, mitkä teemat trendaavat ja samalla kerätään arvokasta tietoa kansakunnan mielialoista.

Yle esitteli helmikuussa ns. tarjontaspeksejä tuotantoyhtiöille. Tämä tarkoittaa sitä, että Yle kertoo tuotantoyhtiöille, minkälaisia sisältöjä Yle haluaisi yleisölleen esittää.

Podcast-puolella yleisö kaipaa tutkimusten mukaan nyt etenkin komediaa, psykologista jännitystä ja tietoa. Viimeisintä painotusta tukee myös kaupallisten toimijoiden Radiomedian tutkimusdata, jonka mukaan podcastien pääsääntöiset kuuntelumotiivit ovat rentoutuminen, uuden oppiminen ja viihtyminen. Ylivoimaisesti suurin motiivi podien kuuntelussa ovat kuitenkin viihde ja hupi.

Tässä valossa onkin erikoista, että kotimaisessa podcast-tarjonnassa on hyvin vähän perinteistä huumoria. Me Suomen Podcastmediassa olemme valmistelleet jo jonkin aikaa Ylen kanssa sketseihin painottuvaa huumoriohjelmaa, joka kulkee esim. edesmenneen huumorimestari Gösta Sundqvistin Koe-eläinpuiston ja Pirkka-Pekka Peteliuksen sekä Pedro Hietasen Yömyöhän jalanjäljissä. Sarja julkaistaan loppukeväästä 2021.

Pohdimme tekijätiimin kanssa, kuinka rosoista voi nykyaikainen huumori olla? Viime vuosina on keskusteltu paljon siitä, mikä on sopivaa ja mikä ei. Siksi meidät yllätti Ylen spekseissä maininta siitä, että huumorissa etsitään ”tunnistettavia ja oivaltavia havaintoja kohdeyleisön arjesta, joita liioitellaan ja tömäytetään”. Komedian otteen tulisi olla näinä kummallisina aikoina röyhkeää ja rosoista. 

Erityisen iloisia olemme siitä, että Ylen mukaan suomalaiset haluavat juuri nyt katsoa ja kuunnella suomalaisia tarinoita. Pandemian myötä ihmisille on tullut Ylen tutkimuksen mukaan ”voimakas tarve hakeutua viihteen ja draaman pariin, paeta todellisuutta, nauraa ja kokea voimakkaita elämyksiä”. Suomeksi sanottuna erikoiset ajat vaativat eskapismia kotimaisella twistillä.

Eskapismia on myös se, että röyhkeän ja rosoisen huumorin lisäksi ihmisen synkkä mieli kiinnostavat yleisöä. True crime -buumin rinnalle on tulossa vahvasti pohdintaa siitä, mitä ihmismieli pitää sisällään hyvässä ja pahassa. Yle nosti speksikorteissaan esille viime vuonna tuottamamme sarjan Ex-jengipomo Keijo Vilhusen elämä, joka oli true crimea, mutta samalla pohdintaa siitä, saako ja pitääkö rikollisia ihannoida vai ei?

Mitkä ovat seuraavat trendit, kun koronakurimus hellittää? Tätä ei Ylen, eikä kenenkään tutkimus kerro, koska tutkimukset seuraavat vallitsevaa tilaa. Rohkenen kuitenkin tuottajana veikata, että ainakin…

1) Ruoka-ohjelmat, sisustaminen ja lifestyle tulevat nousemaan valtavasti. Ihmiset haluavat olla yhdessä ja nauttia yhteisestä ajasta. Ruuan tekeminen kiinnostaa televisiossa, mutta varsinaista hyvin tuotettua ruokapuhetta on vähän: mistä saa hyviä raaka-aineita, mistä löytyvät seuraavat ruokatrendit ja miten kulutetaan eettisesti, mutta nautinnolla. Tulevaisuuden ruokaa, sisustamisen trendejä ja elämäntapaa on vaikeaa kuvittaa tv:ssä.

2) Audioreality tulee parin vuoden sisällä. Audio ruokkii mielikuvitusta ja luomme vaikkapa äänikirjaa kuunnellessa omat mielikuvat ihmisten ulkonäöstä ja tapahtumapaikoista. Kuunnelmat pystyvät myös tähän, mutta miksi realitya ei ole vielä kokeiltu isossa mittakaavassa?

3) Tiede-ohjelmat kokevat renessanssin. Radiomedian tutkimusten mukaan podcastien kuluttajat haluavat ennen kaikkea viihtyä, rentoutua ja oppia uutta. Suomalaiset ovat varsin sivistynyttä kansaa ja erilaisia tieteeseen ja teknologiaan keskittyviä julkaisuja on paljon. On vain ajan kysymys, kun Suomeen syntyy tieteeseen ja teknologiaan erikoistuneita podcasteja.

Kirjoittajasta:

Joona Haarala on Suomen Podcastmedian vastaava tuottaja.

Joonan sekä muun tiimimme yhteystiedot löydät täältä. Ota rohkeasti yhteyttä.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.