Vastauksia webinaarissamme 18.3. esitettyihin kysymyksiin

Podcastin anatomia -webinaarimme 18.3. sai suursuosion, emmekä pystyneet linjoilla vastaamaan kaikkiin kysymyksiin. Lupauksemme mukaisesti tässä kootusti Suomen Podcastimedian vetäjän Juhani Pajusen vastaukset kaikkiin webinaarissa esitettyihin kysymyksiin.

Tarkoitatte varmaan noilla kuuntelukerroilla streameja esim. Spotifyssa?

Kyllä.

Onko sarjan tekstikuvauksella jokin merkitys algoritmeihin ja suositteluun? Voiko sitä kautta parantaa löydettävyyttä?

En ole löytänyt tutkimusta tästä aiheesta, ja kokemuksemme mukaan niillä ei ole ainakaan suurta merkitystä. Kuten viestinnässä muutenkin, sarjan ja jaksojen otsikot ovat tärkeimmät. Tietenkin teksti itsessään vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen, eli se kannattaa ottaa huomioon tekstiä muotoillessa.

Ovatko asiakkaanne vain isoja yrityksiä?

Ei, meillä on kaikenkokoisia asiakkaita. Esimerkiksi juuri nyt olemme tuottamassa podcastia eräälle konsultointiyritykselle, jonka liikevaihto on vain joitakin miljoonia euroja.

Mikä on seuraava hot-aihe Suomen podcasteissa?

Yleisradion selvityksen mukaan musta huumori ja synkkä mieli ovat mahdollisia tulevia trendejä. Itse uskomme myös ns. mummopodiin, eli iäkkäämmälle väestölle suunnattuun podcastiin. Senioriväestökin käyttää älypuhelimia, mutta heille kohdistettua sisältöä on vielä niukasti.

Mitä suurin piirtein podin tekeminen maksaa teillä?

Jos teemme kaiken avaimet käteen -periaatteella, realistinen kokonaisbudjetti markkinointikulut sisältäen on 20-30k. Jos asiakas tekee itse tuotannon tai osan siitä, kustannukset ovat 10-15k.

Mitkä ovat alustoja, joihin ei voi kuuntelija kommentoida?

Ainakin Spotify on tällainen. Spotifyta olemme käyttäneet esim. lääkeyhtiöiden kanssa, joilla on kommentoinnin estäviä compliance-rajoituksia.

Voiko markkinointia ajatella podin keskivaiheelle? Ikään kuin vaihtoehtoisena taukona?

Kyllä voi, siinä on luonnollinen taukopaikka. Miettisin vielä mainoksen muotoa, eli onko se selvä mainos vaiko enemmänkin tarinan muotoinen.

Ostatteko / tuotatteko podeja, jotka ovat jo ikään kuin valmiita? Eli ei teidän alkutuotantoa.

Kyllä, meillä on myös ns. kumppanuuspodeja, joita podcastaaja itse tekee ja me hoidamme niiden kaupalliset kumppanuudet.

Miten kapean aiheen podcast voi menestyä, kun hostaajat ovat niitä nobodyjä ja alallakaan ei ihan hirveästi ole auktoriteetteja?

Kokemuksemme mukaan joka alalle kyllä löytyy auktoriteetteja. Monesti auktoriteetin ei tarvitse olla juuri alan ihminen, vaan joku ulkopuolinenkin käy, kunhan puhuttelee yleisöä. Hostien miettiminen vaatii aina paljon aikaa, mutta lopulta yleensä hyvä löytyy.

Miten rahoittaa podeja? Tai mistä saisi hyvää infoa tähän?

Podeja voi kaupallistaa kolmella tavalla. On pre-/mid-/post-rolleja, eli podin yhteyteen yleensä ohjelmallisesti ostettavia 30 sek mainoksia. Nämä mainokset ovat geneerisiä, eli ne voivat soida myös vaikka radiossaa. Rollien CPM on 10 € luokkaa, eli hittipoditkin tuovat vain satasia.

Toinen vaihtoehto on ns. host read, baked in tai sponsored mainokset, jotka niin ikään ovat mainosmuotoisia lyhyitä klippejä podissa, mutta nimensä mukaisesti hostin lukemia ja podiin räätälöityjä – niitä ei siis voi kuunnella radiossa. Näiden hinnat vaihtelevat paljon podista riippuen.

Kolmas vaihtoehto on sisältöyhteistyö, jossa kumppani pääsee esimerkiksi vieraaksi podcastiin. Lisäksi Yleisradio ja osa äänikirjapalveluista ostaa podcasteja yksinoikeudella itselleen, mutta näiden markkina on hyvin pieni.

Oliko jokin appi, jolla pystyi litteroida puhetta?

Olemme kokeilleet eri appeja ja mikään ei oikein kunnolla toimi suomen kielellä. Mahdollisuuksia ovat esim. Simon Says tai Happyscribe.

Jos käsikirjoitan podcast-idean – synopsiksen – kannattaako tarjota?

Meihin ehdottomasti kannattaa ottaa yhteyttä.

Mikä se oikea LUFS-luku on?

-16 LUFS stereo ja -19LUFS mono

Jos olette kiinnostuneita kuulemaan lisää yrityspodcasteista, niin olettehan rohkeasti yhteydessä ja kerromme teille mielellämme lisää.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.