Podcast-markkinointi kehittyy – trendit syksyllä 2022

Podcast-maailma on nopeatempoinen, ja se muuttuu koko ajan. Olemme koonneet tähän blogikirjoitukseen yritysten kannalta tärkeimpiä trendejä.

1. Data podcasteista ajaa uusia muutoksia

Nykyään podcasteista on saatavilla monenlaista dataa, ja sitä on paljon enemmän kuin vielä muutama vuosi sitten. Dataa kerätään muun muassa siitä, ketkä podcasteja kuuntelevat, miksi ja milloin. Näillä tiedoilla podcasteja voidaan käyttää liiketoimintatarkoituksiin entistä monipuolisemmin. Lisäksi erilaista dataa ja pitkän aikavälin tietoja tulee koko ajan lisää.

Ja mitä enemmän dataa on, sitä laadukkaampia johtopäätöksiä siitä voidaan tehdä.

Kasvanut datamäärä tarjoaa yrityksille ja markkinoijille syvällisen katsauksen kuuntelijoiden ajatusmaailmaan. Datan avulla podcastien toteutuksessa sekä markkinoinnissa voidaan tehdä päätöksiä, jotka puhuttelevat kuulijaa entistä tehokkaammin.

2. Mainostaminen podcastissa on yhä hyväksytympää

Kun podcast-markkinat aikoinaan syntyivät, niissä tehtiin usein ajankohta huomioiden laadukasta sisältöä harrastajapohjalta. Pitkään podcastit olivatkin pienen piirin juttu, ja kuuntelijat pitivät mainoksia jopa rahvaanomaisina.

Nyt podcastit ovat levinneet jo niin laajalle, että markkinointi ja sponsorit nähdään luonnollisena osana podcast-markkinoita. Kuulijat ovat tottuneet siihen, että menestyäkseen podcastien on luotava oma rahanansaitsemismallinsa. Se tarkoittaa lähes aina mainoksia tai muuta kaupallista toimintaa.

Toisin sanoen podcastien kuuntelijoista on tullut entistä otollisempi kohderyhmä, oli kyseessä minkä tuotteen tai palvelun markkinointi tahansa.

3. Podcast-pätkiä jaetaan nykyään myös someen

Erilaista somemarkkinointia ja influenssereita on jo pitkään hyödynnetty, jotta podcasteille on saatu kuuntelijoita. Yleensä markkinointia on tehty kuvien ja tekstin avulla.

Nykyään somealustoilla jaetaan myös podcast-klippejä. Esimerkiksi 15 sekunnin mittainen pätkä saattaa saada mittavat määrät katsojia ja kuuntelijoita, ja sama klippi voidaan jakaa eteenpäin TikTokissa, Instagramissa sekä muilla suosituilla alustoilla.

Podcasteja voi käyttää myös someseuraajien haalimiseen, sillä pelkkien podcast-klippien avulla on mahdollista kasvattaa seuraajakunta isoksikin.

Tulossa: Podcast-puheesta tekstiksi

Englanninkielisillä markkinoilla myös puheesta tekstiksi -ilmiö on edennyt jo pitkälle, sillä puheentunnistuksesta on tullut valtavirtaa. Podcastien muuttaminen tekstiksi mahdollistaa muun muassa hakusanojen tehokkaamman käytön internetissä. Mielenkiintoisen podcast-sisällön löytäminen tietyn aihealueen ympäriltä käy siis entistä helpommin.

Suomen markkinoilla sitä, että podcastit saataisiin automaattisesti muutettua tekstimuotoon, saadaan todennäköisesti odottaa vielä jonkin aikaa. Kielialue on pieni, joten kansainväliset teknologiajätit eivät ole kiinnostuneita panostamaan suomenkielisiin toimintoihin. Lisäksi kielemme on rakenteeltaan ja kieliopiltaan monimutkainen, mikä vaikeuttaa puheentunnistusta, ja murre-erot ovat isoja.

Suomen Podcastmedia on aallonharjalla podcastien nykyisissä ja tulevissa trendeissä. Ota yhteyttä Suomen Podcastmediaan, kun tahdot podcastisi toteuttajaksi alan asiantuntijan!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.