Bo Living – Kiinteistönvälitysyhtiö teki aihepiirinsä kuunnelluimman podcastin

Saimme haasteeksemme pohtia, miten tehdä podcast aiheesta, joka on lähtökohdiltaan hyvin visuaalinen. Lue tästä, miten onnistuimme.

Bo LKV:n podcastin bisneshaaste

Kiinteistönvälitysalaa uudistanut Bo LKV haluaa olla edelläkävijä myös markkinoinnissaan. Asuntokaupassa yhdistyvät järki ja tunne. Bo halusi testata, mitä perinteisistä markkinoinnin keinoista irrottautuminen tarkoittaisi podcastissa. Saimme haasteeksemme pohtia, miten tehdä podcast aiheesta, joka on lähtökohdiltaan hyvin visuaalinen. 

Asuntokaupassa on paljon rationaalisia perusteita aina neliömäärästä energialuokkaan, mutta asuntokauppa on myös täynnä tunnetta. Tästä oivalluksesta Bo Living -podcastin teko lähti liikkeelle, sillä audio sopii loistavasti tunteen välittämiseen. Asuntokaupan lisäksi podcast käsitteleekin asumista laajemmin esimerkiksi kotihäpeän, remontoinnin ja sisustamisen näkökulmasta.

Bo Living -podcastin toteutus

Yrityspodcastin menestyksen kulmakivet ovat mielenkiintoiset hostit ja vieraat. Kun he jakavat podcastia omissa someverkostoissaan, podcast saa kuulijoita. Hyvä juontaja- ja vieraslista onkin yrityspodcastin paras markkinointikeino.

Bo Living -podcastiin hostit löytyivät Bo LKV:n omista riveistä: aiemmin näyttelijänä tunnettuutta saanut, Helsingissä toimiva kiinteistövälittäjä Ronny Roslöf (IG 49k) ja niin ikään aiemmin julkisuudesta tuttu, nykyään Turun seudulla asuntomyyjänä toimiva Saija Palin. Kolmantena mukana on suunnittelija Peeta Peltola (IG 15k). 

Heidän vierainaan asumisesta, sisustamisesta ja asuntokaupoista keskustelemassa on huippunimiä, kuten yrittäjä-bloggaaja Nata Salmela, sisustussuunnittelija Laura Seppänen, toimittaja-bloggaaja Julia Thurén sekä sisustusbloggaaja, Bo:n art director Marja Wickman. Lisäksi podcastissa ovat olleet äänessä somevaikuttajat Sara Parikka, Ellen Jokikunnas, Hanna Sumari ja Suvi Melender-Lågland.

Bo Living -podcastin tulokset

Bo Livingin ensimmäinen tuotantokausi sai kuunteluita noin kymmenkertaisen määrän keskivertoon yrityspodcastiin verrattuna. Toisella kaudella kuuntelumäärä kasvoi vielä kymmeniä prosentteja. Podcast onkin ollut omassa kategoriassaan Suomen kuunnelluin (lähde: Chartable).

Ja mikä parasta, kolme neljästä kuuntelee jaksot aivan loppuun asti. Keskivertokuuntelija on kuunnellut Bo:n asiaa lähes kolme tuntia.

Podcast on herättänyt myös keskustelua mediassa. Sen ovat noteeranneet muun muassa Markkinointi & MainontaIltalehti sekä Iltasanomat.

Podcast on saanut hyvät arviot myös kuulijoilta.

Miksi Bo Livingistä tuli aihepiirinsä kuunnelluin podcast?

1. Podcastin konsepti perustuu tutkittuun tietoon, ei arvauksiin. Ennen ensimmäisen kauden tuotantoa testasimme konseptia koeyleisöllä. Ensimmäisen kauden jälkeen Bo LKV teki kattavan kuulijatutkimuksen (n=675), joka antoi pohjaa kakkoskauden aiheille ja vierasvalinnoille.

2. Panostus podcastin markkinointiin. Hyväkään sisältö ei löydä kuulijaansa, jos kukaan ei tiedä sen olemassaolosta. Podcastia markkinointiin sisältöyhteistyöllä useiden Suomen ykkösrivin vaikuttajien somekanavissa. Lisäksi podcastin trailerille ostettiin soittoja podcast-alustoilta (Supla ja Spotify).

3. Podcastiin sitoutunut asiakas. Suomen Podcastmedia toi projektiin podcast-osaamista, mutta myös Bo:lla oli iso rooli niin sisällön suunnittelussa, tuotannossa kuin markkinoinnissakin.

Oletko valmis toteuttamaan oman yrityksesi podcastin?

Ota yhteyttä meihin ja kysy lisää!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.