Mikä on paras podcastin pituus? Analyysi selvitti: 37 minuutin podit menestyvät parhaiten

Mikä on paras podcastin pituus? Vastaus tähän ikuisuuskysymykseen saatiin 2,5 miljoonan podcastin dataa analysoimalla. Lue vastaus uusimmasta artikkelistamme!

Yksi yleisimmistä kysymyksistä, joita meiltä Podcastmedialla kysytään, on ideaali podcastin pituus. Englantilainen podcastien dataa tarjoava Rephonic selvitti vastauksen kysymykseen, jota moni on miettinyt pitkään! Trendi on selvä: podcastit lyhenevät vuosi vuodelta, ja tällä hetkellä menestyneimpien podien jaksojen kesto on keskimäärin 37 minuuttia.

Ideaali podcastin pituus löytyi massiivisesta aineistosta

Rephonicin selvitys vahvisti, mitä moni on uumoillut: podcastin kestoksi sopii noin puolen tunnin mitta. Analyysi perustui erittäin laajaan data-aineistoon, sillä selvityksessä käytettiin maailmanlaajuisesti kerättyjen 2,5 miljoonan podin tietoja. Mutta kuinka 37 minuutin mittaan sitten päädyttiin?

Selvityksen mukaan podcastin pituus ylipäänsä on nykyään keskimäärin 37 minuuttia. Kun vielä podcast-huuman alkuaikoina vuosina 2013 ja 2014 noin 20 % podijaksoista kesti yli tunnin, viime vuonna luku oli alle 17 %. Huomionarvoista onkin, että erittäin pitkien, yli tunnin mittaisten jaksojen määrä on pienentynyt. Muutos ei toki ole raju, mutta trendi on selvä.

Mielenkiintoisin analyysissa selvinnyt seikka kuitenkin on, että myös menestyneimpien (yli 10 000 kuuntelijaa per jakso keräävien) podcastien keskipituus oli samat 37 minuuttia! Sopivin podcastin pituus siis vaikuttaisi olevan juuri hieman päälle puolituntia.

Selvityksessä analysoitiin myös podien optimaalista julkaisutiheyttä: parhaiten menestyneet podit julkaisevat uuden jakson keskimäärin 5,3 päivän välein. Joka viikko ilmestyvät podit (ns. “weekly shows”) ovat nouseva trendi maailmalla, mutta tiiviis julkaisutahti on tekijöille työläs – esimerkiksi 40 podcast-jaksoa vuodessa vaatii paljon resursseja. Siksi kannattaa asettaa rima varsinkin podcastin alkutaipaleella siihen, että vuodessa julkaistaisiin kaksi tuotantokautta eli noin 16-24 jaksoa, ja keskittyä jaksojen määrän sijasta sisällön erinomaiseen laatuun ja siihen, että panoksia jää myös podcastin markkinointiin

Podcastin pituus sopii kuuntelutilanteiden kestoon

Löydetty kesto ei lopulta ole kovin yllättävä, kun otetaan huomioon podcastien kuuntelutilanteet. Esimerkiksi Radiomedian data suomalaisten kuuntelutottumuksista osoittaa, että podeja kuunnellaan yleensä matkustaessa, kotitöitä tehdessä tai urheillessa.

Yllä listatut toiminnot ovat tyypillisesti noin puolen tunnin mittaisia tilanteita. Sattumaako? Tuskin. Podcastien kesto on luontaisesti lähentynyt kuuntelutilanteiden kestoa – mikä onkin fiksua, sillä tärkein podcastin menestyksen mittari on nimen omaan kuunteluminuutit!

Ideaalimitta ei ole kiveen hakattu – poikkeuksiakin löytyy

Podcastin tekijälle data vaatii tulkintaa ja kuuntelijakunnan tuntemusta. Vaikka data viittaa vahvasti siihen, että podijakson ideaalipituus on runsas puolituntinen, on tietenkin poikkeuksia. Esimerkiksi pelaamiseen keskittyvillä podeilla voi olla erittäin sitoutunut kuulijakunta, joka on valmis kuuntelemaan useammankin tunnin jaksoja!

Oman podcastisi parhaan pituuden löytämiseen kannattaakin laatia kuuntelijaprofiili. Noin puolen tunnin mittaa voidaan pitää hyvänä nyrkkisääntönä aloittelevalle podcastille, jos yleisön käyttäytymisestä ei vielä ole selkeää tietoa. Paras mitta juuri sinun podcastillesi löytyy kuitenkin vain kokeilemalla.

Olemme Suomen Podcastmedialla erikoistuneet tuottamaan menestyspodcasteja, joista on aitoa bisneshyötyä. Kuinka voimme auttaa? Ota yhteyttä!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.