Podcastin menestystarina: Danske Bankin podcast nousi alansa suosituimmaksi ja nosti pankin haluttavuutta 30 %

Danske Bank lähti jo vuosia sitten kokeilemaan podcastia brändin rakentamisen välineenä. Sen Taloudellinen mielenrauha -podcast on ollut jymymenestys.

Wednesday, 3. February, 2021
Tuuli
taloudellinen mielenrauha

Danske Bankin yksi tärkeimmistä kohderyhmistä ovat koulutetut, kaupungeissa asuvat nuoret aikuiset – eli juuri podcastien aktiiviset käyttäjät. Siksi oli luontevaa, että Danske Bank valitsi vaikuttamisen välineeksi podcastin.

Podcastin tavoitteet ja tulosten mittaaminen

Koska podcasteilla usein tavoitellaan liiketoimintahyötyä, on tärkeää määritellä, millä mittareilla tuloksia mitataan.

Taloudellinen mielenrauha -podcastin kunnianhimoinen tavoite oli saada viisinumeroinen määrä kuunteluja ensimmäisellä tuotantokaudella. Tyypillinen suomalainen podcast saa muutama tuhat kuuntelua tuotantokaudellaan. Kova tavoite ylitettiin, ja ensimmäinen kausi saavutti 50 000 kuuntelua. Nyt kausia on tehty kolme, ja kokonaiskuuntelumäärä on jo reippaasti yli 200 000.

Tulosten mittaamisessa kuuntelukertojakin tärkeämpi mittari on vaikuttavuus. Taloudellista mielenrauhaa kuunnelleista jopa neljä viidestä kuunteli sen viimeiseen minuuttiin asti, ja yhteensä sitä on kuunneltu uskomattomat 2,4 miljoonaa tuntia.


Yhteensä Taloudellista mielenrauhaa on kuunneltu uskomattomat 2,4 miljoonaa tuntia.


Podcastin tekeminen vaikutti myös liiketoimintaan, sillä Danske Bankia pankikseen harkitsevien määrä kasvoi kohderyhmässä podcastin aikana jopa 30 %.


Menestystarinan viisi ainesosaa

Danske Bankin Taloudellinen mielenrauha -podcast ei noussut kategoriassaan Suomen kuunnelluimmaksi podcastiksi sattumalta.

Olemme pilkkoneet menestystarinan osiin, joilla voit rakentaa omaa podiasi kohti tavoittelemiasi tuloksia.

1.      Podcastin anatomian ymmärtäminen

Podcastin vahvuus ei ole suurten massojen tavoittamisessa, vaikka siinäkin Taloudellinen mielenrauha -podcast toimi melko hyvin. Podcastin suurin vahvuus on vaikuttavuudessa, ainutlaatuisen syvässä kuulijasuhteessa. Pidimme tämän mielessä podcastia tehdessä ja mittareita asetettaessa.

2.      Castingiin eli hostien ja vieraiden valintaan panostaminen

Lööppijulkkikset eivät ole hittipodcastin resepti, mutta alan vaikuttajat ovat. Heillä on uskottavuutta, ja heidän jakaessaan podcastia somessa, tämä konvertoituu hyvin kuulijoiksi. Taloudellinen mielenrauha -podcastissa vieraili suurin osa Suomen tunnetuimmista sijoitusbloggaajista sekä muita kohderyhmää puhuttelevia somevaikuttajia, joilla esimerkiksi asunnonosto oli ajankohtainen.

Yksi tärkeimmistä menestyspodcastin kulmakivistä on casting, eli podcastien hostien ja vieraiden valinta. Danske Bankin podcastiin valittiin toiseksi hostiksi pankin oman asiantuntijan, senioristrategi Kaisa Kivipellon, lisäksi yksi Suomen suosituimmista sijoitusbloggaajista, Jasmin Hamid.

3.      Jakelu kaikilla isoilla alustoilla

Podcastia ei ole keskitetty yhteen tai muutamaan tuotantoyhtiön suosimaan kanavaan, vaan se on ollut kuunneltavissa kaikilla Suomen suurimmilla podcast-alustoilla: Suplassa, Spotifyssa, Apple Podcastissa, Soundcloudissa sekä yli 10 pienemmällä alustalla.

4.      Pitkäjänteisyys

Moni yritys tekee pari–kolme jaksoa podcastia ja pettyy, kun tulokset eivät ole hurjia. Muutama jakso ei kuitenkaan vielä kerro juuri mitään ohjelman suosiosta. Esimerkiksi Taloudellisen mielenrauhan kuuntelupiikit tulevat vasta pari kuukautta julkaisun jälkeen, ja kuuntelu on kasvanut kausi kaudelta.

5.      Oikeanlainen markkinointi

Moni yritys markkinoi podcastia maksullisella somemainonnalla, mutta se konvertoituu yleensä heikosti kuulijoiksi. Taloudellista mielenrauhaa on myös markkinoitu somessa, mutta se on ollut vain osa kokonaisuutta. Olemme lisäksi panostaneet vaikuttajamarkkinointiin sekä markkinointiin podcast-alustoilla, kuten Suplassa ja Spotifyssa.

Jokainen yksityiskohta aina castingista jakeluun on hiottu valmiiksi kohderyhmän ehdoilla. Podcastin kuuntelija on usein kaupungissa asuva, koulutettu nuori aikuinen. Danske Bankin podcast on tehty juuri tällaista kuulijakuntaa ajatellen.


Suomen Podcastmedia etsii jatkuvasti seuraavaa menestystarinaa. Ota yhteyttä, niin se voi olla juuri sinun yrityksesi podcast!

Kommentit
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Mistä menestyvä podcast rakentuu?
Lataa ilmainen oppaamme hyvän podcastin anatomiasta.
Lataa opas täältä. Ei kiitos