Case Boehringer Ingelheim – Miten podcastilla tavoitettiin lyhyessä ajassa suuri joukko Suomen aktiivilääkäreistä?

Suomen Podcastmedian lääkeyhtiö Boehringer Ingelheimille tuottama Podiatri on esimerkki siitä, että myös kapeamman aiheen podcast voi olla tehokas työkalu markkinoinnissa.

Wednesday, 17. February, 2021
Tuuli
Podiatri-podcastin kansikuva

Monella on käsitys, että vain laajoja massoja kiinnostavat podcastit voivat toimia markkinoinnissa. Suomen Podcastmedian lääkeyhtiö Boehringer Ingelheimille tuottama Podiatri on esimerkki siitä, että myös kapeamman aiheen podcast voi olla tehokas työkalu markkinoinnissa. Podcastilla tavoiteltiin suomalaista lääkärikuntaa, erityisesti nuoria lääkäreitä.

Lääkärien podcastin business-haaste:

Nykyään työajan ulkopuolella tapahtuvat koulutustilaisuudet kiinnostavat lääkäreitä yhä harvemmin. Varsinkin nuorempi lääkärikunta omistaa vapaa-aikansa mielummin perheelle ja harrastuksille.

Uusien kohderyhmien tavoittamiseen podcast oli luonteva vaihtoehto, sillä podcastien kuuntelusta on tullut arkipäivää. Podiatrin kuunteluprofiili levittäytyy ikähaarukkaan 18–59-vuotiaat. Kuitenkin 60 % kuulijoista on iältään 25–35-vuotiaita – eli sitä, mitä tavoiteltiinkin.

Podcastin tulokset:

Podiatria on nyt tehty kaksi tuotantokautta (15 jaksoa) ja kolmas on työn alla. Podcast on saanut yhteensä jo lähes 20 000 kuuntelua – huikea määrä, koska keskivertopodcast saa kahdella tuotantokaudella noin 5000 kuuntelua, ja keskivertoluvuissa on mukana myös laajojen b2c-aiheiden podcastit.

Kuuntelumääriäkin tärkempi mittari on kuitenkin podcastin vaikuttavuus. Podiatrin kuuntelijoista neljä viidestä kuuntelee noin puolen tunnin mittaiset jaksot loppuun asti. Keskimäärin kuuntelija kuuntelee noin puolet kauden jaksoista.

Tyypillinen Podiatrin kuuntelija on siis kuunnellut nuorille lääkäreille räätälöityä sisältöä Boehringer Ingelheimin tukemana yhteensä 3,5 tuntia! Yleensä vieläpä vapaa-ajallaan.

Uniikkeja kuuntelijoita Podiatrilla on jo yli 2000, eli varsin suuri joukko Suomen aktiivilääkäreistä kuuntelee Podiatria. Kohderyhmä on siis tavoitettu erittäin tehokkaasti.

Asiakaspalautteen perusteella Podiatria on hyödynnetty muun muassa tenttiin valmistautumiseen ja kurssimateriaalina opiskelijoille.

Podiatri-podcastin menestyksen takana on viisi syytä:

1. Podcastin konseptin testaus koeyleisöllä

Ennen tuotantoa podcastin konseptia hiottiin useaan otteeseen. Testasimme ajatuksiamme myös lääkäreistä koostuvalla koeyleisöllä ennen tuotantoa. Kysyimme: ”Mikä olisi podcast, jota ihan oikeasti kuuntelisit?

Loimme Podiatrin konseptin palautteen pohjalta.


2. Panostaminen hosteihin ja vieraisiin

Tutkimusten mukaan yksi tehokkaimmista tavoista markkinoida podcastia yleisölle on kiinnittää siihen alalla tunnettuja, vaikutusvaltaisia henkilöitä. Niinpä Podiatrin hosteina ovat lääkärikentällä tunnetut nuoret lääkärit Enni Sanmark ja Lassi Laitala. Vieraslistalla puolestaan on alan vaikuttajia kuten professori Juhani Knuuti, emeritusprofessori Martti Kekomäki ja arkkiatri Risto Pelkonen.


3. Riittävä määrä jaksoja ja tiheä julkaisuväli

Moni hyväkin yrityspodcast kaatuu siihen, että jaksoja on muutamia ja ne julkaistaan epäsäännöllisesti. Tilastojen perusteella podcastit löytävät yleisönsä hitaasti, joten podcast tulisi tehdä aina tuotantokausittain (8–10 jaksoa). Jaksot tulee myös julkaista säännöllisesti ja tiheästi, esimerkiksi viikon välein, jotta yleisö saadaan sitoutumaan.


4. Ei ajatuksenvirtaa, vaan tiivis käsikirjoitus ja leikkaus

Moni podcast on ajatuksenvirtaa ja välillä ajatus virtaa hitaammin. Kuulijan pitämiseksi onkin tärkeää, että podcast tuotetaan siten, että keskustelun suvantovaiheet poistetaan. Vain ytimekäs, kova sisältö kiinnostaa.


5. Podcastin markkinointi

Hyväkään podcast ei saa kuulijoita, jos sitä ei markkinoida yleisölle. Podiatrin markkinointiin panostettiin erityisesti sosiaalisessa mediassa.

Kommentit
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Mistä menestyvä podcast rakentuu?
Lataa ilmainen oppaamme hyvän podcastin anatomiasta.
Lataa opas täältä. Ei kiitos